Delårsrapport januari – mars 2009

Kraftig försäljningstillväxt av NIOX MINO och tester samt minskande förlust

Januari – mars 2009

• Nettoomsättningen ökade med 29 % till 26,9 (20,9) Mkr
• Försäljningen av NIOX MINO® påfyllnadstest ökade med 49 % och uppgick till 207 350 (139 000)
• Bruttomarginalen uppgick till 68 (63) %
• Resultat efter skatt uppgick till -20,9 (-36,1) Mkr
• Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,3 (-0,8) kr
• Hälsoekonomisk studie publiceras i England som visar på stor besparingspotential inom astmavården när NIOX MINO används för mätning av den underliggande inflammationen som ett hjälpmedel att styra behandlingen.
• I mars infördes kostnadsersättning för rutinmässig mätning av inflammation vid astma i Schweiz

Väsentliga händelser efter periodens utgång
• Ett nätverk av externa säljare vilka säljer NIOX MINO på kommission, så kallade Independent Reps, har börjat kontrakteras i USA

AEROCRINE I SAMMANDRAG

Saknas tabell, se fullständig rapport

VD kommentar
”Aerocrines viktigaste mål är att öka den långsiktiga och återkommande försäljningen av tester för rutinmässig klinisk användning. Bolaget har därför förändrat produktstrategin till att helt fokusera på NIOX MINO och tillhörande påfyllnadstester, medan den mera forskningstillvända produkten NIOX® Flex inte längre prioriteras i marknadsföringen. Försäljningen av NIOX MINO och tester ökade med 47% under kvartalet, justerat för positiva valutaeffekter. Samtidigt har försäljningen av NIOX Flex minskat och denna förändring i produktmix har förbättrat Bolagets bruttomarginal. Den övergripande försäljningstillväxten genereras primärt i Europa, med positiva bidrag från de nya marknaderna Kina och Japan. Utvecklingen i USA är fortsatt långsam på grund av avsaknad av kostnadsersättning till läkare för inflammationstester från privata sjukförsäkringsbolag. Omstruktureringen som genomfördes under det fjärde kvartalet 2008 börjar få genomslag på Bolagets kostnadsnivåer, vilket tillsammans med försäljningsökningen ger ett förbättrat resultat.”, säger Aerocrines VD Paul de Potocki.

För ytterligare information:
Paul de Potocki, VD