Delårsrapport januari - mars 2013

Aerocrine säkerställer långsiktig finansiering. Den kliniska försäljningen i USA ökade med 45%.

Januari – mars 2013

• Nettoomsättningen minskade med 14% till 33,7 (39,0) MSEK. Justerat för valutaförändringar minskade nettoomsättningen med 10%.
    • Försäljningen för klinisk användning av NIOX MINO ökade med 12% och i USA med 45% i lokal valuta.
    • Den strategiska försäljningen (försäljning till läkemedelsbolag och CRO’er för kliniska studier) minskade med 60% till 5,6 (13,8) MSEK. Denna försäljning kan variera kraftigt mellan kvartal beroende på när en studie påbörjas.
  • Försäljningen av NIOX MINO® påfyllnadstest (i volym) ökade totalt med 6%
    • För klinisk användning ökade volymen totalt med 15% och i USA med 10%.
    • Totalt antal sålda test (påfyllnads samt initiala test) uppgick till nästan 0,5 (0,5) miljoner tests, en ökning med 3% jämfört med föregående år och för kliniskt bruk i USA med 44%.
  • Bruttomarginalen förbättrades till 75 (70)% som ett resultat av ökad försäljning på direktmarknaderna.
  • Resultat efter skatt uppgick till -54,3 (-39,1) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie före/efter utspädning om -0,4 (-0,4) SEK. Den ökade förlusten är framförallt hänförbar till minskad strategisk försäljning samt ökade investeringar i vår kommersiella organisation och i kostnadsersättnings- aktiviteter i USA.
  • Texas Medicaid inför kostnadsersättning för FeNO-tester från och med 1 april, 2013. Texas har den tredje största andelen av befolkningen (fler än 3,7 miljoner personer) som omfattas av Medicaid (offentligt sjukvårdsprogram) i USA efter Kalifornien och New York.
  • Bolaget ingår ett licensavtal med Medisoft S.A. Avtalet innebär att alla patentprocesser mellan företagen dras tillbaka.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Genom en kreditfacilitet och en riktad nyemission tillförs Aerocrine cirka 324 MSEK (50 MUSD) före avdrag för kostnader. Detta kapitaltillskott med nuvarande strategiska planering säkerställer enligt Bolagets bedömning kapitalbehovet tills positivt kassaflöde och lönsamhet uppnåtts.
  • Georgia Medicaid blev den 37e amerikanska staten att ge kostnadsersättning för FeNO-tester.
  • Health Canadas avdelning för terapeutiska produkter godkänner Aerocrines senaste version av NIOX MINO® för identifikation av patienter med allergisk luftvägsinflammation.
  • Japanska läkemedelsverket (PMDA) beslutade den 28 mars 2013 efter en grundlig genomgång av ansökan, att ge tillstånd för NIOX MINO, (2008 års version), att få marknadsföras och säljas i Japan.

AEROCRINE I SAMMANDRAG

Januari - mars Rullande-12 Helår
MSEK 2013 2012 april - mars 2012
Nettoomsättning 33,7 39.0 141,7 147,0
-av vilket strategisk försäljning 5,6 13,8 27,5 35,7
Bruttoresultat 25,2 27,3 104,1 106,2
Bruttomarginal % 75% 70% 73% 72%
Rörelseresultat -53,5 -35,7 -214,9 -197,1
Resultat efter skatt -54,3 -39,1 -216,8 -201,6
Kassaflöde, löpande verksamheten -64,1 -47,0 -201,3 -184,2
Totalt kassaflöde -65,9 -47,0 29,9 48,8

För ytterligare information:

Scott Myers, CEO,: +46 768 788 379 eller +1 970 368 0336

Michael Colerus, CFO: +46 8 629 07 85

www.aerocrine.com eller www.niox.com

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2013 kl. 08.00

Aerocrine är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX® MINO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkten spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007 (AERO-B.ST). För mer information, vänligen besök www.aerocrine.com och www.niox.com.