Delårsrapport januari – mars 2014

Nettoförsäljningen för klinisk användning ökade med 12%. Ändrad försäljningsmodell i USA implementeras.

Januari – mars 2014

• Nettoomsättningen ökade med 4% till 35,0 (33,7) MSEK. Justerat för valutaförändringar ökade nettoomsättningen med 1%.

• Försäljningen för klinisk användning av NIOX MINO/NIOX VERO ökade totalt med 12% trots en minskning i USA med 12% (13% mätt i lokal valuta) på grund av omstrukturering av försäljningsstyrkan och försäljningsmodellen. Det totala antalet placerade och sålda instrument för klinisk användning i USA uppgick i perioden till 321 instrument jämfört med 156 det första kvartalet 2013, en ökning om 106%.

• Den strategiska försäljningen/leveranser (till läkemedelsbolag och CRO-er för kliniska studier) minskade med 24%. Den här försäljningen varierar kraftigt mellan kvartal.

• Totalt antal sålda tester (påfyllnads- samt initiala tester) uppgick till nästan 0,6 (0,5) miljoner tester, vilket är en ökning med 14% jämfört med föregående år. För kliniskt bruk i USA minskade volymen med 4%. Den ändrade försäljningsmodellen i USA har fokuserat på placering av instrument för att öka den installerade basen.

• Den sålda volymen påfyllnadstester för klinisk användning ökade globalt med 20% och i USA med 16%.

• Bruttomarginalen uppgick till 70 (75)%. Främst på grund av relativ förändring av mixen av försäljningskanaler. Detta balanserades av minskade operativa kostnader.

• Resultat efter skatt förbättrades till -52,9 (-54,3) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie före/efter utspädning om -0,3 (-0,4) SEK. Rörelseresultatet förbättrades till -44,6 (-53,5) MSEK.

• Aerocrine ingick i januari 2014 ett exklusivt distributionsavtal med Healthcare 21, ett brittisk-irländskt bolag som arbetar med medicinisk utrustning, för marknadsföring och försäljning av NIOX VERO® i Storbritannien och Irland.

• Health Care Service Corporation (HCSC) inför en positiv ersättningspolicy för test av utandad kväveoxid (FeNO) för diagnos och behandling av astma från den 1 april 2014. HCSC, som är det femte största privata sjukförsäkringsbolaget i USA, tillhandahåller försäkringsskydd för 14 miljoner individer.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Brittiska NICE (National Institute for Health and Care Excellence) publicerar riktlinjer som rekommenderar användning av Aerocrines NIOX MINO® och NIOX VERO® som hjälp vid diagnos och hantering av astma hos både barn och vuxna.

AEROCRINE I SAMMANDRAG

Januari - mars Helår
MSEK 2014 2013 Rullande 12 2013
Nettoomsättning 35,0 33,7 137,5 136,2