Delårsrapport januari – september 2009

Fortsatt försäljningstillväxt av NIOX MINO och tester, fortsatt förbättrat operativt resultat och viktig policyändring i USA

Januari – september 2009 •Nettoomsättningen ökade med 19 % till 72,9 (61,3) Mkr •Försäljningen av NIOX MINO® påfyllnadstest ökade med 31 % och uppgick till 547 450 (418 400) •Bruttomarginalen uppgick till 71 (63) % •Resultat efter skatt uppgick till -68,1 (-95,0) Mkr •Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,0 (-2,1) kr Juli – september 2009 •Nettoomsättningen minskade med 4 % till 19,0 (19,9) Mkr •Försäljningen av NIOX MINO påfyllnadstest ökade med 14 % och uppgick till 149 700 (131 200) •Bruttomarginalen uppgick till 73 (63) % •Resultat efter skatt uppgick till -31,7 (-18,4) Mkr, den underliggande operativa verksamheten visar dock ett förbättrat resultat •Fortsatt minskat negativt kassaflöde -14,0 (-27,1) Mkr •Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,5 (-0,4) kr •Det största sjukförsäkringsbolaget i USA, BlueCross BlueShield, har i Mid-Atlantic regionen i USA antagit en ny policy som säger att mätning av utandad NO (kvävemonoxid) är medicinskt nödvändigt i behandlingen av patienter med astma samt beslutat ersätta NO-mätning •Aerocrine vinner patenttvist mot Medisoft i Tyskland •NIOX MINO godkänd för astmabehandling i Kanada •Aerocrine inkluderar tredje patent i stämning mot Apieron Inc i USA Väsentliga händelser efter periodens utgång •NIOX MINO godkänd för astmabehandling i Korea AEROCRINE I SAMMANDRAG Tabell saknas se bifogad rapport VD kommentar ”Försäljningen av NIOX MINO och tester ökade med 19% under tredje kvartalet samt med 45 % under niomånadersperioden, vilket fortsätter att förbättra Bolagets bruttomarginal. Bolagets operativa rörelsekostnader har ytterligare reducerats, dock har kvartalets resultat belastats med höga kostnader för patenttvister, högre avsättningar för befintliga optionsprogram, samt omvärdering av tillgångar och skulder. Fokuserade försäljningsinsatser i mid-Atlantic regionen i USA har börjat generera ny försäljning, samtidigt som orderingången för NIOX MINO till läkemedelsbolagens kliniska prövningar i USA varit fortsatt positiv”, säger Aerocrines VD Paul de Potocki. För ytterligare information: Paul de Potocki, VD Tel: 08-629 07 82 Michael Colérus, ekonomichef Tel: 08-629 07 85 www.aerocrine.se