Delårsrapport januari - september 2013

Fortsatt tillväxt under kvartalet i USA för klinisk försäljning (42%) och testvolymer (81%).

Januari – september 2013

• Nettoomsättningen minskade med 9% till 100,5 (110,8) MSEK. Justerat för valutaförändringar minskade nettoomsättningen med 6%.
    • Försäljningen för klinisk användning av NIOX MINO ökade med 6% och i USA med 46% mätt i lokal valuta
    • Den strategiska försäljningen/leveranser (till läkemedelsbolag och CRO-er för kliniska studier) minskade med 42% till 18,9 (32,4) MSEK. Den här försäljningen varierar kraftigt mellan kvartalen.
  • Totalt antal sålda tester (påfyllnads- samt initiala tester) uppgick till nästan 1,5 (1,3) miljoner tester, vilket är en ökning med 11% jämfört med föregående år och för kliniskt bruk i USA uppgick ökningen till 63%.
    • Den sålda volymen påfyllnadstester för klinisk användning ökade globalt med 12% och i USA med 35%.
  • Bruttomarginalen uppgick till 73 (72)%.
  • Resultat efter skatt uppgick till -166,5 (-138,6) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie före/efter utspädning om  -1,1 (-1,1) SEK. Rörelseresultatet uppgick till -154,1 (-133,5) MSEK.

Juli - september 2013

• Nettoomsättningen minskade med 11% till 31,1 (34,8) MSEK. Justerat för valutaförändringar minskade nettoomsättningen med 10%.
    • Försäljningen för klinisk användning av NIOX MINO minskade med 14%, men ökade i USA med 42% i lokal valuta.
    • Den strategiska försäljningen/leveranser ökade med 16% till 7,1 (6,1) MSEK.
  • Totalt antal sålda tester (påfyllnads- samt initiala tester) uppgick till nästan 0,5 (0,4) miljoner tester, vilket motsvarar en ökning med 5% jämfört med föregående år, och för kliniskt bruk i USA en ökning med 81%.
    • Den sålda volymen påfyllnadstester för klinisk användning minskade globalt med 6% men ökade i USA med 49%.
  • Bruttomarginalen uppgick till 74 (75)%.
  • Resultat efter skatt uppgick till -56,5 (-58,1) MSEK, motsvarande ett resultat per aktie före/efter utspädning om -0,4 (-0,4) SEK. Rörelseresultatet uppgick till -47,9 (-56,1) MSEK.
  • I september samband med ERS (Europeiska lungläkarsällskapets) årliga möte presenterades NIOX VERO® bolagets nya bärbara och handhållna patientnära instrument för mätning av luftvägsinflammation, vid sjukdiomar som till exempel astma. NIOX VERO har utvecklats i samarbete med Panasonic Healthcare Co. Ltd (PHC).

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• En ny klinisk studie visar att när astmabehandling styrs av FeNO-mätningar (mätning av kväveoxidhalten i utandningsluften) förbättras astmakontrollen och risken för astmaanfall minskar. Studien är publicerad online i “Journal of Allergy and Clinical Immunology: In Practice.

AEROCRINE I SAMMANDRAG

Juli -   september Januari - september Rullande-12 Helår
MSEK 2013 2012 2013 2012 Okt - sep 2012
Nettoomsättning 31,1 34,8 100,5 110,8 136,7 147,0