• Aerocrine/

Försäkringsbolaget BlueCross Blueshield i Minnesota täcker FeNO-användning från augusti 2012

Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att BlueCross BlueShield
(BC BS) i Minnesota har beslutat att ta bort sin negativa policy för kostnadsersättning av FeNO-tester. Förändringen träder i kraft den 27 augusti 2012.

BC BS i Minnesota har meddelat att de kommer att överge sin negativa policy för kostnadsersättning av Fractional exhaled Nitroc Oxide (FeNO)-tester efter en övergångsperiod på 90 dagar. Därefter kommer kostnaderna för utandad kväveoxidmätning (CPT code 95012) att täckas för patienter med astma.

BC BS är det största försäkringsbolaget i Minnesota och tillhandahåller täckning för uppskattningsvis 66 % av delstatens privatförsäkrade, nära 1,8 miljoner människor. Tillsammans med denna ändring och andra ändringar som nyligen gjorts kommer över 82 % av Minnesotas befolkning att få täckning för FeNO-tester.

“Att överge en negativ policy för kostnadsersättning har blivit betydligt vanligare och det har lett till en märkbar ökning bland kommersiella försäkringsbolag att täcka kostnaden för FeNO-användning för människor i USA”, säger Wendy Smith Fuss, director of Health Policy and Economics på Aerocrine.

“Jag har använt FeNO för att bedöma graden av inflammation som ligger till grund för astma, något som vanliga lungfunktionstester inte kan mäta”, säger Hannelore Brucker, Medical Doctor på Southdale Allergy and Asthma Clinic i Minneapolis.

Hon tillägger att ”FeNO-tester har påverkat mina behandlingsbeslut på flera sätt. Mätningen av luftvägsinflammation hjälper mig att följa effekterna av behandlingen och huruvida mina patienter verkligen tar sin astmabehandling eller inte. Det hjälper mig också att identifiera andningsproblem som inte är relaterade till astma och jag kan därmed börja leta efter andra orsaker.”

“Det finns nu över 25 BC BS-planer nationellt som täcker detta innovativa och kostnadseffektiva test för astma”, säger Kathy Hodgdon från Aerocrine.
”FeNO-tester hjälper också att minska den ekonomiska bördan av astma för samhället genom att hjälpa vårdgivare att ge rätt medicin till rätt patienter vid rätt tid.”

Astma är en kronisk inflammatorisk sjukdom i luftvägarna som kännetecknas av symptomen hosta, väsande andning och andnöd. Astma är en av världens vanligaste och mest kostsamma sjukdomar som drabbar 8-10 % av befolkningen och kostar över $50 miljarder årligen enbart i USA. Sjukdomen har inget botemedel och en korrekt diagnos och behandling är nyckeln till en effektiv astmabehandling.

För mer information kontakta:

Scott Myers, President & CEO, Aerocrine AB, telefon: +46 768 788 379
Kathy Hodgdon, Sr Director of Marketing, Aerocrine Inc., telefon +1 (314) 566 8546
Ken Marshall, President, Aerocrine Inc., telefon +1 (919) 280 9687

Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation i luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen den 15 juni 2007. Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 juni, 2012 kl 08.00.