Fortsatt positiv kostnadsersättningsutveckling i USA för Aerocrines astmatest

SOLNA, Sverige –  20 november 2012 - Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att försäkringsbolaget Horizon BlueCross BlueShield (BC BS) i New Jersey beslutat att ta bort sin negativa policy gällande kostnadsersättning för FeNO-tester. Förändringen kommer att träda i kraft den 12 december 2012.

Horizon BlueCross BlueShield har låtit meddela Bolaget att de beslutat att ta bort sin negativa policy gällande kostnadsersättning för FeNO. ”Horizon har avslutat sin utvärdering av FeNo-testet och beslutat att det ska betraktas som standardvård”, meddelade Dr. Stanley Harris, Medical Director för Horizon BlueCross BlueShield i ett brev till Aerocrine.

I och med Horizons beslut att överge sin negativa policy gällande kostnadsersättning för utandad kväveoxidmätning (CPT code 95012) så kommer kostnaderna för Aerocrines patenterade Fractional exhaled Nitroc Oxide (FeNO)-test att täckas för patienter med astma. Horizon BC BS är det största försäkringsbolaget i New Jersey och tillhandahåller privatförsäkring för uppskattningsvis 2,8 miljoner personer i delstaten.

“Att överge en negativ policy för kostnadsersättning för FeNO-användning blir allt vanligare och fler och fler kommersiella försäkringsbolag väljer nu att täcka kostnaden”, säger Wendy Smith, director of Health Policy and Economics på Aerocrine. “Med de senaste besluten att överge negativ policy så uppskattar vi att kostnader för FeNO tester kommer att vara täckta i 49 procent av landets privata sjukförsäkringar, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2011.”

Mätningar av kväveoxid ger läkare möjligheten att bedöma och hantera patienter med allergisk luftrörsinflammation bättre. Vi kommer att bli bättre på att kunna identifiera patienter som kommer svara på inhalerade kortikosteroider och även kunna avgöra vilka patienter som vi kanske kan minska doserna av astmakontrollerande mediciner för, säger Thomas A. Selvaggi M.D. Hackensack Allergy and Asthma Center LLC.

FeNO-tester gör det också enklare för läkare att identifiera andningsproblem som inte är relaterade till astma, vilket hjälper vårdgivare att ge rätt medicin till rätt patienter vid rätt tillfälle och därigenom minskar den samhällsekonomiska bördan för astma.

Astma är en kronisk inflammatorisk sjukdom i luftvägarna som kännetecknas av symptomen hosta, väsande andning och andnöd. Astma är en av världens vanligaste och mest kostsamma sjukdomar som drabbar 8-10 % av befolkningen och kostar över $50 miljarder årligen enbart i USA. Sjukdomen har inget botemedel och en korrekt diagnos och behandling är nyckeln till en effektiv astmabehandling.

För mer information kontakta:

Scott Myers, President & CEO, Aerocrine AB, telefon: +46 768 788 379
Kathy Hodgdon, Sr Director of Marketing, Aerocrine Inc., telefon +1 (314) 566 8546
Ken Marshall, President, Aerocrine Inc., telefon +1 (919) 280 9687

Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation I luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen 2007.

Informationen är sådan som Aerocrine AB (publ.) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 november 2012 kl. 08:00.