Genombrott för Aerocrine, får marknadsgodkännande i Australien

SOLNA – 24 maj 2012 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) har fått marknadsgodkännande för sin produkt NIOX MINO® samt för påfyllnadskiten på den australiensiska marknaden. Ett marknadsgodkännande är ett viktigt steg i processen mot att erhålla kostnadsersättning för inflammationsmätning med hjälp av FeNO i samband med behandling av astma.

Australiensiska Therapeutic Goods Administration (TGA), beslutade i början av maj 2012 om godkännande av NIOX MINO och tillhörande påfyllnadskit i Australien. NIOX MINO och tillhörande påfyllnadskit kommer att säljas och marknadsföras av Aerocrines distributör Niche Medial (Innervate Pty Ltd). Godkännandet innebär att Aerocrine nu, tillsammans med sin distributör, arbetar med att ta fram en strategi för att så småningom erhålla kostnadsersättning, så kallad reimbursement, från statliga och privata sjukförsäkringar på den australiensiska marknaden. Dessa komponenter är nödvändiga för att på lång sikt komma igång med försäljningen på den australiensiska marknaden.

-          Alla framsteg på den australiensiska marknaden är glädjande eftersom det finns en stor potential där, även om vi har en bra bit kvar till att försäljningen på allvar kan komma igång. Ur ett strategiskt perspektiv är marknaden dock mycket viktig eftersom det finns en rad erkända och framstående forskargrupper inom FeNO som är verksamma där. Marknadsgodkännandet öppnar upp för att bearbeta dessa grupper och därmed möjliggörs att få igång den strategiska försäljningen, vilket i sin tur ökar acceptansen och kännedomen om våra produkter och metoden, säger Morten Gunvad, VP Commercial Operations Europe & Asia på Aerocrine.

Intressant forskning i Australien

Ett flertal globalt erkända astmaforskare i Australien är positiva till mätning av FeNO, den metod som Aerocrine har utvecklat. En av dem är Peter Gibson som tillsammans med en rad andra forskare under 2011 genomförde en klinisk studie i Australien och Nya Zeeland som publicerades i den väl ansedda tidskriften Lancet. Studien visade att FeNO-mätning är ett viktigt verktyg vid hanteringen av människors astma. Patientgruppen som löpande mätte sin FeNO fick färre astmaattacker (än den patientgrupp som inte mätte FeNO) samtidigt som medicineringen kunde minskas.

Astma – växande folksjukdom i världen och stort hälsoproblem i Australien
Astma är en snabbt växande folksjukdom som orsakas av en kronisk inflammation i luftvägarna vilket ofta är förknippat med andnöd och hosta. Från dagens 300 miljoner astmatiker världen över bedöms antalet öka till mellan 400–450 miljoner år 2025 enligt patientföreningen EFA (European Federation of Allergy and Airway Diseases).

Enbart i Australien lider nästan var tionde invånare, eller ungefär 2 miljoner personer, av astma. Prevalensen har under de senaste åren sjunkit i Australien samtidigt som dödligheten har ökat. 2009 dog 411 personer som en följd av sin astma, en siffra som ökat med 45 procent mellan 1997 och 2009.

Bristande kontroll av astma är vanligt och leder till en sämre livskvalitet och feldosering av läkemedel. Aerocrines produkt NIOX MINO® möjliggör den snabba och lättillgängliga kontroll som krävs för rätt medicinering av sjukdomen.

För mera information, kontakta:
Scott Myers, VD, Aerocrine AB, telefon: 0768-788 379
Morten Gunvad, VP Commercial Operations Europe & Asia, Aerocrine, telefon: 0768-669 387

Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation i luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen den 15 juni 2007. Informationen är sådan som Aerocrine kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 maj 2012 klockan 08:00.