• Aerocrine/

Genombrott för Aerocrine i USA. Nya kliniska riktlinjer i USA rekommenderar mätning av inflammation vid astmabehandling

Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att ATS (American Thoracic Society) har publicerat officiella riktlinjer med starka rekommendationer för den metod vid behandling av astma som Aerocrine utvecklat. Över 300 miljoner människor, av dem många barn, lider av astma, vilket gör astma till en av de mest utbredda folksjukdomarna i världen. I USA dör 11 personer varje dag till följd av astma.

Astma är en snabbt växande folksjukdom som orsakas av en kronisk inflammation i luftvägarna. Från dagens 300 miljoner astmatiker bedöms antalet öka till mellan 400–450 miljoner år 2025, enligt patientföreningen EFA[1]. Bara i USA avlider varje år runt 4 000 personer på grund av sin astma.

Metoden som Aerocrine har utvecklat gör det möjligt att snabbt mäta den inflammation i luftvägarna som orsakar astma. Via ett enkelt utandningsprov i bolagets instrument NIOX MINO får läkare information som är värdefull för korrekt diagnos, val av rätt medicinering och för att kontinuerligt hålla patientens astma under kontroll. ATS nya riktlinjer innebär att alla amerikanska läkare och vårdinrättningar nu rekommenderas att använda denna metod i sitt arbete med astmapatienter.

-          Att ATS rekommenderar ett brett införande av inflammationsmätning är förstås stort för oss. USA är världens största marknad och starka kliniska riktlinjer är en viktig förutsättning både för en växande användning av våra produkter och för positiva beslut avseende kostnadsersättning från sjukförsäkringsbolagen. Dessutom, vilket är än mer tillfredsställande, innebär införandet av dessa riktlinjer att fler människor som lever med astma kan få hjälp till bättre livskvalitet, säger Paul de Potocki, VD på Aerocrine.

Det finns en rad effektiva läkemedel för behandling av de olika typerna av astma och som gör det möjligt för astmapatienter att leva ett normalt liv. Med Aerocrines metod får läkare ett helt nytt verktyg att mäta sjukdomens grundorsak. Detta är ett stort steg från dagens situation där vårdpersonalen varit hänvisad till indirekta verktyg som symtom och mätning av lungfunktion, vilka inte kan ge entydigt svar om typ eller omfattning av inflammation. En annan viktig fördel med inflammationsmätning, som ATS framhåller, är att man bättre kan identifiera patienter som inte tar sina mediciner som förskrivet, vilket är ett stort problem inom astmavården.

-          Aerocrines metod som på bara ett par minuter kan identifiera och mäta luftvägsinflammation innebär ett stort genombrott för alla som lever med astma. Detta är en snabb och säker metod för att bättre förstå våra alternativ för att uppnå personlig astmakontroll. Vi ser nu fram mot att ett växande antal sjukförsäkringsgivare stödjer dessa riktlinjer till gagn för sina försäkringstagare och kunder, säger Nancy Sander, ordförande och grundare av Allergy & Asthma Network Mothers of Asthmatics, den ledande patientföreningen inom astma i USA.

För mera information, kontakta:

Paul de Potocki, VD Aerocrine AB, telefon: 08-629 07 80

Chip Neff, President Aerocrine Inc., telefon: +1 919 696 4267

Aerocrine AB (publ.) är en medicinteknisk koncern fokuserad på förbättrad behandling och kontroll av patienter med inflammation i luftvägarna. Som föregångare och marknadsledare inom mätning och uppföljning av luftvägsinflammation marknadsför Aerocrine produkterna NIOX® Flex och NIOX MINO®. Båda produkterna möjliggör en snabb och tillförlitlig kontroll av det inflammatoriska tillståndet i luftvägarna och kan därmed spela en kritisk roll för en mera effektiv diagnos, behandling och uppföljning av patienter med astma. Aerocrine är baserat i Sverige med egna dotterbolag i USA, Tyskland och England. Aerocrines aktie noterades på Stockholmsbörsen 2007.

Fakta om ATS

ATS är den ledande vetenskapliga organisationen inom astma i USA och utvecklar riktlinjer som ger sjukvårdspersonal tillgång till senaste behandlingspraxis för att säkerställa patientvård av hög kvalitet. ATS publicerar löpande rekommendationer och syftet är att föra vården framåt och säkerställa att det finns en bred kännedom om de tillgängliga och rekommenderade behandlingsmetoderna bland läkare och annan sjukvårdspersonal. För mera information om ATS och de kliniska riktlinjerna, besök www.thoracic.org och http://ajrccm.atsjournals.org

ATS riktlinjer och finansiering av sjukvård i USA

ATS riktlinjer riktar sig till alla amerikanska läkare och vårdinrättningar och ger dem rekommendationer hur de bör behandla patienter med astma och luftvägssjukdomar. Den amerikanska sjukvården bygger på att människor har sjukförsäkringar hos privata och offentliga försäkringsbolag, vilka beslutar om kostnaderna för en viss metod ersätts eller ej. Starka riktlinjer från ATS är oerhört viktiga eftersom de utgör en förutsättning och drivkraft för positiva beslut om kostnadsersättning och därmed bred klinisk användning.

ATS rekommendation för Aerocrines metod

För Aerocrine innebär ATS riktlinjer att alla amerikanska läkare och vårdinrättningar nu rekommenderas att använda Aerocrines metod i sitt arbete med astmapatienter. ATS rekommenderar Aerocrines metod bland annat för att:

-          Diagnosticera inflammationen som orsakar den vanligaste typen av astma, samt ge objektiv information för korrekt diagnos av astma

-          Avgöra om individuella patienter kommer att svara på behandling med korticosteroider, den mest använda anti-inflammatoriska medicineringen vid astma

-          Kontinuerligt mäta luftvägsinflammation hos patienter med astma för att säkerställa att sjukdomen hålls kontrollerad

Aerocrines metod

Aerocrines grundare gjorde den ursprungliga upptäckten att halten av kväveoxid i utandningsluften, FENO, är förhöjd hos patienter med astma. Detta har möjliggjort en snabb, effektivt och proaktivt metod för att mäta den underliggande inflammationen vid astma, istället för att enbart vara hänvisad till att reaktivt monitorera dess negativa konsekvenser i form av symtom och försämrad lungfunktion. Metoden har stort värde både i samband med diagnos och för val av korrekt medicinering, samt för den löpande behandlingen av astma vilken syftar till att kontrollera luftvägsinflammationen.
Idag har mer än fyra miljoner patienttest utförts i världen med Aerocrines NIOX produkter.

Informationen är sådan som Aerocrine kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 september 2011 klockan 08:00

[1] European Federation of Allergy and Airway Diseases

Taggar: