Genombrott i USA för svensk astmaprodukt

Det amerikanska läkemedelsverket FDA har idag gett svenska Aerocrine AB godkännande att sälja sin produkt NIOX MINO® i USA. NIOX MINO är ett instrument som mäter inflammationen i luftrören, vilket är grundorsaken till astma.

– Vi har tagit en viktig medicinsk upptäckt från Karolinska Institutet hela vägen till godkänd produkt på världens idag största marknad, säger Paul de Potocki, VD för Aerocrine. NIOX MINO möter ett tydligt patientbehov inom en av vår tids största och snabbast växande sjukdomar.

USA – världens största marknad för astmaläkemedel
Den årliga kostnaden för astmavård i USA beräknas till över 18 miljarder dollar.
22 miljoner amerikaner har astma. Varje år orsakar astma 2 miljoner akuta sjukhusbesök, 500 000 sjukhusinläggningar och 4 500 dödsfall i USA. De två främsta orsakerna till sjuklighet och dödlighet i astma är otillräcklig diagnostisering och felaktig behandling av sjukdomen.

Bättre behandling av astma
Astma är en sjukdom som beror på en inflammation i luftvägarna som periodvis förvärras och då kan ge svåra symtom. Hittills har man baserat diagnos och behandling främst på patientens beskrivning av symtom och ett lungfunktionstest. Inget av detta ger en objektiv information om den underliggande inflammationen och problemet för både läkare och patient har varit att man inte kunnat mäta det man faktiskt vill behandla. Nu är detta möjligt. NIOX MINO gör att läkare som behandlar astmapatienter regelbundet kan mäta inflammationen i luftvägarna, själva grundorsaken till att astman uppkommer. Instrumentet hjälper läkaren att ställa en bättre diagnos och att välja rätt medicin. Patienten gör ett enkelt utandningstest som efter 100 sekunder ger ett noggrant mätvärde på inflammationen. Förutom förbättrad diagnos används NIOX MINO också för att kontrollera att pågående medicinering har önskad effekt, att förutse astmaanfall innan symtom uppstår och att ställa in optimal dosering av läkemedel.

– Idag kan vi tyvärr inte bota astma. Viktigast för patienten är därför att kontinuerligt hålla astman under kontroll. Att snabbt och enkelt kunna mäta sjukdomens grundorsak istället för dess symtom kan dramatiskt förbättra vardagen för alla dem som lever med astma, säger Paul de Potocki.

Återbäringsberättigat av Medicare
Testerna med NIOX MINO är återbäringsberättigade från Medicare, en av de största sjukvårdsgivarna i USA. Detta innebär att läkaren får betalt per test med NIOX MINO som kliniken utför för de patienter som är knutna till Medicare.
FDA:s godkännande innebär att de har kontrollerat att produkten är säker, att den mäter det företaget lovar och att den är av nytta för patienter som lever med astma.

För mer information kontakta:
Paul de Potocki, VD Aerocrine, 08-629 0782
Kjell Alving, Chef medicinsk och klinisk utveckling Aerocrine, 0706-598 870