Kommuniké från extra bolagsstämma i Aerocrine

SOLNA, Sverige – Aerocrine AB (NASDAQ Stockholm: AERO B) meddelar idag att förmiddagens extra bolagsstämma beslutade att godkänna styrelsens beslut att öka bolagets aktiekapital genom en nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna.

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

Företrädesemissionen genomförs enligt villkoren fastställda av styrelsen den 27 november 2014:

• Aktieägare i Aerocrine har företrädesrätt att teckna aktier, varvid varje befintlig aktie som innehas på avstämningsdagen för deltagande i företrädesemissionen den 12 januari 2015 berättigar till sju teckningsrätter, och två teckningsrätter berättigar till teckning av en ny aktie.
  • Teckningskursen är 0,82 kronor per aktie, varvid Aerocrine vid full teckning kommer att tillföras cirka 445 miljoner kronor före emissionskostnader.
  • Teckningsperioden är den 14 januari – 28 januari 2015, med möjlighet för styrelsen att förlänga teckningsperioden.
  • Högst 542 721 067 nya aktier kan emitteras, vilket vid full teckning ger en ökning av aktiekapitalet med högst 271 360 533,50 kronor.
  • Avstämningsdag vid Euroclear Sweden AB för rätten att erhålla teckningsrätter är den 12 januari 2015.

För att möjliggöra emissionen beslutade bolagstämman vidare i enlighet med styrelsens förslag om ändrad lydelse av bolagsordningens bestämmelser om gränserna för bolagets aktiekapital och antalet aktier.

Aerocrine har erhållit teckningsförbindelser och garantiåtaganden motsvarande minst cirka 60 % av nyemissionens totala belopp om inte några andra aktieägare eller investerare deltar i emissionen.

Ytterligare information om nyemissionen kommer att ingå i det prospekt som förväntas offentliggöras den 12 januari 2015. Protokoll fört vid den extra bolagsstämman publiceras på bolagets webbplats inom två veckor.

Preliminär tidplan för företrädesemissionen:

Första dag för handel med aktier exklusive teckningsrätter                  9 januari 2015

Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen                                   12 januari 2015

Teckningstiden inleds                                                                               14 januari 2015

Handel med teckningsrätter och BTA inleds                                          14 januari 2015

Handel med teckningsrätter avslutas                                                      26 januari 2015

Teckningstiden avslutas                                                                           28 januari 2015

Preliminärt teckningsresultat i nyemissionen offentliggörs                   30 januari 2015

Slutligt teckningsresultat i nyemissionen offentliggörs                          4 februari 2015

Handel med BTA avslutas                                                                       20 februari 2015

För ytterligare information:

Scott Myers, verkställande direktör, Aerocrine AB, tel: +1 970 368 0336 eller +46 768 788 379

Marshall Woodworth, CFO, Aerocrine AB: +1 919 749 8748 eller +46 709 695 219

Eller besök www.aerocrine.com

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO®och NIOX VERO®från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkterna spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007.

Viktig information

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Aerocrine. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Aerocrine kommer endast att ske genom det prospekt som Aerocrine beräknar kunna offentliggöra omkring den 12 januari 2015.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Singapore, Sydafrika, USA eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Aerocrines aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Informationen offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 11:45 den 7 januari 2015.