Mätning av luftvägsinflammation ersätts av vårdsystemet i Tjeckien

SOLNA, Sverige – 8 april 2008 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att en ny ersättningskod för utandad NO tester införts i det Tjeckiska vårdsystemet.

Vårdgivare som använder utandad kväveoxid (NO) tester för att mäta inflammation i luftvägarna, den underliggande orsaken till astma, kommer från och med april 2008 att få en ersättning på 13,5 Euro per test. Denna ersättning (kod 27270) gör att läkarna rutinmässigt kan använda testen för att på ett noggrannare sätt diagnostisera och följa upp astmabehandlingens effekt på inflammationen.

En hörnsten inom astmabehandling är användningen av antiinflammatoriska läkemedel som till exempel inhalerade kortikosteroider. Utandad kväveoxid mätning hjälper läkaren att ta reda på vilka patienter som kommer svara på behandlingen. Testen används också för att följa upp behandlingseffekten och ställa in rätt dos. En höjning av NO-värdet kan tyda på att patienten inte helt följer den förskrivna antiinflammatoriska behandlingen eller på att sjukdomen förvärras.

Regelbunden användning av utandad NO tester ger bättre behandling och vård av patienter med astma, vilket i sin tur är kostnadseffektivt.
Aerocrines NIOX MINO® möjliggör snabb och enkel mätning av utandad NO.

För mera information, kontakta:

Paul de Potocki, VD, telefon: +46 8 629 07 82, 0706- 69 96 18