NIOX® godkänd i Kina. Aerocrine breddar distributionsavtal.

SOLNA – 7 december 2007 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelar att bolagets produkt NIOX fått godkännande av den kinesiska registreringsmyndigheten SFDA. Aerocrine har även slutit distributionsavtal med Bioson Inc. som omfattar försäljning av både NIOX och NIOX MINO® i Kina.

NIOX är det första instrumentet för kontroll av inflammation i luftvägarna genom mätning av utandad NO som är godkänt för klinisk användning och marknadsföring i Kina. Aerocrine och Bioson inledde sitt samarbete avseende distribution av NIOX på den kinesiska marknaden 2004. Nu utvidgas avtalet till att gälla även NIOX MINO.

Idag har omkring fem procent av tonåringarna i Kina astmasymptom och motsvarande siffra för vuxna är två procent. Cirka 40 miljoner kineser har astma och den siffran ökar snabbt som ett resultat av sämre miljö och bättre diagnosmöjligheter. Den kinesiska marknaden för astmaläkemedel beräknas öka från 1,2 miljarder kronor 2006 till 2,3 miljarder 2011. Kina representerar en betydande framtida potential för Aerocrine.

Bioson är ett väletablerat bolag med huvudkontor i Beijing och branschkontor i 32 provinser. Idag säljer Bioson medicinska produkter till över sjuttio procent av alla sjukhus i Kina. Bioson är kända för högkvalitativa produkter och en bra service och support. Bioson är ett av nio kinesiska medtech bolag som är utvalda partners till kinesiska läkarförbundet.