NIOX MINO godkänd vid behandling av Astma i Kanada

SOLNA, Sverige – 3 september 2009 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att den kanadensiska regulatoriska myndigheten Health Canada har godkänt Aerocrines NIOX MINO® för användning inom astmabehandling. Kanadas sjukvårdssystem kan nu börja använda NIOX MINO, ett medicintekniskt instrument som via en enda utandning mäter graden av inflammation i luftvägarna.

“Detta är en viktig händelse för människor i Kanada som lever med astma. Diagnos, behandling och kontroll av astma kan förbättras genom att mäta och kontrollera luftvägsinflammation,” säger Chip Neff, President Aerocrine Inc. Astma är en kronisk sjukdom som karakteriseras av en inflammation i luftvägarna. Luftvägarna i lungorna blir allt känsligare med ökande inflammation, vilket leder till symptom såsom andningssvårigheter. Trots att inflammationen är den underliggande orsaken till symtom och nedsatt lungfunktion vid astma har det tidigare inte varit möjligt att rutinmässigt mäta inflammationen. Istället har diagnos och behandling främst baserats på patientens symtom och lungfunktion. Aerocrines grundare gjorde den ursprungliga upptäckten att halten av kväveoxid i utandningsluften är förhöjd hos människor med astma. Bolaget har därefter lett utvecklingen av medicintekniska instrument och av metoden för att mäta luftvägsinflammation. Idag har mer än 2.5 miljoner patienttest utförts i världen med Aerocrines instrument. Runt tre miljoner människor i Kanada har astma enligt Asthma Society i Kanada, vilket inkluderar tolv procent av barnen i landet. Prevalensen av astma har ökat under de senaste tjugo åren och är den ledande orsaken till skolfrånvaro samt den tredje främsta orsaken till förlorade arbetsdagar. Astma orsakar också tio dödsfall i veckan, av vilka de flesta skulle kunna undvikas. De ekonomiska konsekvenserna av astma i Kanada är också betydande; tolv miljarder dollar per år. “Aerocrines metod för bättre kontroll av astma fortsätter att få allt bredare acceptans i ett växande antal länder genom myndighetsgodkännanden samt inkludering i kliniska riktlinjer och sjukförsäkringssystem”, säger Paul de Potocki, VD i Aerocrine. “Vi är mycket glada över denna möjlighet att kunna erbjuda våra produkter till människor som lever med astma i Kanada”.