Slutgiltigt resultat för Aerocrines nyemission

Som tidigare meddelats har Aerocrines styrelse, med stöd av erhållna bemyndiganden, beslutat att genomföra en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Emissionen har tecknats till 89,3 procent och kommer att tillföra bolaget 87,2 miljoner kronor före emissionskostnader. Via teckning utan företräde har Aerocrine dessutom tillförts ca 500 nya aktieägare. En av de aktörer som tidigare avgivit en avsiktsförklaring att delta med cirka 6 miljoner kronor i företrädesemissionen valde tyvärr att ej teckna i emissionen. ”Intresset för emissionen har varit relativt stort trots att den genomförts i ett väldigt tufft marknadsläge. Det är glädjande att vi i denna emission lyckats bredda vår ägarbas väsentligt och nu får nästan 500 nya aktieägare” säger Aerocrines VD Paul De Potocki.

Emissionen medför att antalet aktier i Aerocrine ökas med 20 523 669 aktier och att bolagets aktiekapital ökas med 10 261 834:50 SEK. Efter nyemissionen uppgår aktiekapitalet till 33 245 952:50 SEK, fördelat på 66 491 905 aktier. De nyemitterade aktierna beräknas bli föremål för handel vid Nasdaq OMX Stockholm under december 2008.

Avanza Bank är finansiell rådgivare åt Aerocrine i samband med företrädesemissionen.

Stockholm den 4 december 2008

Aerocrine AB (publ)
För ytterligare information, kontakta:
Paul de Potocki, VD, 08-629 07 80
_______________________________________________________________________

Får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras i USA, Kanada, Australien, Hong Kong eller Japan
_______________________________________________________________________