Slutgiltigt utfall i Aerocrines nyemission

DETTA PRESSMEDDELANDE FÅR INTE OFFENTLIGGÖRAS, PUBLICERAS ELLER DISTRIBUERAS, DIREKT ELLER INDIREKT I ELLER TILL AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, SINGAPORE, SYDAFRIKA, USA ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN ÅTGÄRD HELT ELLER DELVIS ÄR FÖREMÅL FÖR LEGALA RESTRIKTIONER.

Teckningsperioden för Aerocrine AB:s (Nasdaq Stockholm: AERO) nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare löpte ut den 28 januari 2015 och det slutgiltiga utfallet visar att nyemissionen är övertecknad. Bolaget kommer därvid att tillföras cirka 445 miljoner SEK före emissionskostnader.

”Vi är tacksamma för det fortsatta stödet från befintliga aktieägare och intresset från nya investerare. Nyemissionen stärker vår finansiella ställning och ger oss strategisk flexibilitet”, säger Michael Shalmi, tillförordnad styrelseordförande.

”Nu har vi finansieringen på plats för att möjliggöra en ökning av vår försäljning och en fortsatt utveckling mot lönsamhet och värdeskapande för våra aktieägare”, säger Scott Myers, VD på Aerocrine.

Totalt tecknades cirka 99 procent av nyemissionen med stöd av teckningsrätter. I detta ingår vissa större aktieägare, däribland Novo A/S, som åtagit sig att teckna sina respektive pro rata-andelar motsvarande sammanlagt cirka 26 procent av nyemissionen.

Därtill har det inkommit anmälningar för teckning av nya aktier utan stöd av teckningsrätter uppgående till en total teckning om cirka 93 miljoner SEK, vilket motsvarar cirka 21 procent av den totala emissionslikviden. Nyemissionen blev därmed övertecknad med cirka 20 procent.

I enlighet med det emissionsgarantiavtal som ingåtts mellan Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) och bolaget samt de principer som angavs i det prospekt som offentliggjordes den 12 januari 2015, har ATP blivit tilldelad de återstående aktier som inte tecknades med stöd av teckningsrätter.

Villkoren i nyemissionen innebar att varje innehavd aktie i Aerocrine berättigade till sju (7) teckningsrätter och två (2) teckningsrätter berättigade till teckning av en (1) ny aktie till en teckningskurs om 0,82 SEK per ny aktie. Genom nyemissionen kommer Aerocrines aktiekapital att öka med 271 360 533,50 SEK till 349 068 727,50 SEK. Antalet aktier beräknas öka med 542 721 067 till 698 137 454.

Sista dag för handel med betalda tecknade aktier (BTA) på Nasdaq Stockholm beräknas bli den 20 februari 2015. De nya aktierna beräknas bli föremål för handel på Nasdaq Stockholm från och med den 24 februari 2015.

ABG Sundal Collier är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå legal rådgivare till Aerocrine i samband med nyemissionen.

För ytterligare information:

Scott Myers, Verkställande Direktör, Aerocrine AB, tel: +1 970 368 0336 eller +46 768 788 379

Marshall Woodworth, Chief Financial Officer, Aerocrine AB: +1 919 749 8748 eller +46 709 695 219

Eller besök www.aerocrine.com

Aerocrine AB är ett medicinteknikföretag som fokuserar på förbättrad behandling och vård av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är världsledande inom detta område. NIOX MINO® och NIOX VERO® från Aerocrine underlättar snabb och tillförlitlig patientnära mätning av luftvägsinflammation. Produkterna spelar en kritisk roll för att effektivisera diagnostisering, behandling och uppföljning av patienter med inflammatoriska luftvägssjukdomar såsom astma. Aerocrine är baserat i Sverige med dotterbolag i USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien. Aerocrine är noterat vid Stockholmsbörsen sedan 2007.

Informationen är sådan som Aerocrine AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08:00 den 6 februari 2015.

Viktig information

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Aerocrine.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Singapore, Sydafrika, USA eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar Aerocrines aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.