Stort amerikanskt försäkringsbolag börjar betala för Aerocrines metod

SOLNA, Sverige – 21 augusti 2009 – Aerocrine AB (OMX Nordic Exchange: AERO) meddelade idag att CareFirst BlueCross BlueShield, det största försäkringsbolaget för hälso- och sjukvård i Mid-Atlantic regionen i USA, har antagit en policy som säger att mätning av utandad kväveoxid (eNO) är medicinskt nödvändigt i behandlingen av patienter med astma.

Okontrollerad astma är en av de mest utbredda kroniska sjukdomarna i USA och orsakar varje år miljontals akutvårdsbesök och sjukdagar, samt direkta och indirekta kostnader på flera miljarder dollar. Inflammation i luftvägarna kan leda till livshotande astmaattacker och långvarig inflammation kan dramatiskt försämra lungkapaciteten. Aerocrines grundare gjorde den ursprungliga upptäckten att halten av kväveoxid i utandningsluften är förhöjd hos människor med astma. Bolaget har därefter lett utvecklingen av medicintekniska instrument och av metoden för att mäta luftvägsinflammation. I sin uppdaterade policy från juli refererar CareFirst till studier som klarlägger att mätning av eNO kan användas effektivt för att förutse och undvika återfall, kontrollera att förskriven medicinering efterföljs, samt för att förbättra diagnos och indikera möjlig miljöpåverkan på patienter. CareFirst konkluderar att mätning av eNO är det enda kliniska test för inflammation i luftvägarna som kan användas rutinmässigt och CareFirst refererar specifikt till Aerocrines portabla instrument NIOX MINO®. “CareFirsts policy är ett viktigt steg mot förbättrad vård av astma i USA”, säger Chip Neff, President Aerocrine Inc. Aerocrines första instrument, NIOX, erhöll CE märkning i Europa år 2000 och FDA godkännande i USA 2003. NIOX MINO, det första handhållna instrumentet, erhöll CE märkning 2004 och FDA godkännande 2008. Idag har mer än 2.5 miljoner patienttest utförts i världen med Aerocrines instrument för mätning av luftvägsinflammation. “Aerocrines metod för bättre kontroll av astma börjar få allt bredare acceptans i ett växande antal länder genom inkludering i kliniska riktlinjer och sjukförsäkringssystem”, säger Paul de Potocki, VD i Aerocrine. “Vi är mycket glada över att CareFirst BlueCross BlueShield har beslutat ändra sin policy för att nu betala för eNO tester för sina försäkringstagare”.