Aerohive levererar wi-fi med gigabithastigheter

Report this content

Nya anslutningspunkter möjliggör övergången till högpresterande 802.11ac-wi-fi och erbjuder sömlös plug and play-integrering med befintliga nätverk

Aerohive Networks®, ledaren inom kontrollerfri wi-fi och molnstyrda mobila nätverk för enterprise-marknaden, presenterade i dag två nya anslutningspunkter (AP:er) med stöd för 802.11ac Gigabit Wi-Fi. De nya produkterna AP370 och AP390 utökar Aerohives molnstyrda mobila nätverksplattform, och möjliggör enkel migration till 802.11ac Gigabit Wi-Fi, antingen som inkrementell uppgradering för att avhjälpa nuvarande kapacitetsbrist, eller som en installation av ett helt nytt 802.11ac-nätverk.

Nyheter och fakta

• 802.11ac är den senaste radioteknologin för wi-fi-industrin, och den ökar överföringshastigheterna till mer än en gigabit i sekunden. Denna nya specifikation ger mer kapacitet, vidareutvecklad RF-hantering och allmänna prestandaökningar jämfört med den nuvarande standarden 802.11n. Detta gör det möjligt för företag att stödja den ständiga strömmen av nya wi-fi-enheter. I juni presenterade Wi-Fi Alliance certifiering för 802.11ac-produkter, och en snabbare wi-fi-standard finns nu inom räckhåll under 2013.
  • De flesta enheter använder fortfarande 802.11n-standarden, och många företag tvekar i dag inför att införa 802.11ac på grund av den stora mängd tid och pengar som skulle gå åt till att uppdatera nätverket – exempelvis om det blir nödvändigt att uppgradera strömförsörjningsinfrastrukturen till Power over Ethernet+ (PoE+). Aerohive visar med dessa nya produkter att stora företag, även sådana med en tidigare PoE-infrastruktur, kan införliva 802.11ac i sitt nätverk utan att göra sin wi-fi-installation onödigt komplicerad.
  • De nya produkterna AP370 och AP390 utnyttjar Aerohives distribuerade arkitektur – Cooperative Control Architecture – som erbjuder wi-fi i enterprise-klassen utan behov av kontroller eller överläggsnätverk. Detta gör det möjligt att implementera 802.11ac omedelbart och inkrementellt, utan att behöva betala för mer utrustning än man har användning för, vare sig det gäller en eller två kritiska platser eller ett helt byggnadskomplex. Enterprise-företag behöver inte längre oroa sig för kostnaderna och komplexiteten som det innebär att uppgradera kontrollers och deras programvara. Aerohives HiveOS™ säkerställer att nya och gamla anslutningspunkter kan samexistera i ett och samma nätverk.
  • Alla Aerohives anslutningspunkter, switchar och routrar styrs med hjälp av HiveManager®, en ensam plattform för molnbaserad eller lokal styrning. Konfigurering, säkerhet och åtkomstregler kan definieras och styras centralt för att sedan sändas ut till alla Aerohive-enheter, inklusive de nya AP370 och AP390.
  • 802.11ac-lösningen har också stöd för konfigurationer med hög tillgänglighet. Dubbla Ethernet-portar gör att AP370 och AP390 kan vara anslutna till två olika switchar samtidigt, vilket möjliggör oavbruten trådlös service vid uppgraderingar av infrastruktur eller ett plötsligt fel på en switch – något som är avgörande för dagens Mobile First-företag som inte har råd med några trådlösa driftavbrott.
  • Priser och tillgänglighet
  • AP370 (med inbyggda antenner) och AP390 (med externa antenner) är två 802.11ac/n-anslutningspunkter med dubbel radio som erbjuder högpresterande 3x3-MIMO med tre spatial streams från 1 299 USD, och de finns tillgängliga redan nu.