ÅF får projekteringsuppdrag av Swedavia

När Terminal 5 på Arlanda byggs ut får ÅF förnyat förtroende. Uppdraget omfattar mark- och anläggningsprojektering till ett värde av cirka 56 MSEK och ska levereras sommaren 2019.

ÅF har arbetat med Swedavia och utbyggnaden av Arlanda i två år, och får nu förnyat förtroende. Ett generalkonsultuppdrag för mark- och anläggningsprojektering av den nordöstra ytan – främst Terminal 5.

”Vi är stolta över att få förnyat förtroende. ÅF har en gedigen samlad erfarenhet och kapacitet att hantera stora komplexa uppdrag, inte minst flygplatser, och bistår Swedavia på bred front med expertis från alla delar av verksamheten”, säger Mats Påhlsson, divisionschef ÅF Infrastructure.

Projekteringsuppdraget förväntas löpa fram till juni 2019 med en uppskattad budget på närmare 56 MSEK, därefter följer fortsatt samarbete med produktionsstöd och konsultation under genomförandet fram till sommaren 2024. I uppdraget ingår bland annat projektering av cirka 34 hektar rampyta runt den nya pir som ska uppföras.

På sikt kommer terminalen även att få ett utökat kommersiellt utbud, en ny säkerhetskontroll, bagagehanteringssystem och bagagehall för ankommande resenärer.

Mats Påhlsson
Divisionschef ÅF Infrastructure