ÅF välkomnar världsledande akustiker för scenkonstlokaler

ÅF Ljud & Vibrationer utser Thomas Scelo till Senior Akustikkonsult för scenkonstlokaler. Thomas har gedigen erfarenhet inom scenkonstlokaler från ledande befattningar inom konsultföretaget Marshall Day Acoustics. Närmast kommer han från Hong Kong, där han var VD för den kinesiska verksamheten. Thomas Scelo tillträder tjänsten på ÅF den 1 Maj 2019.

Thomas är världsledande akustiker inom scenkonstlokaler, med mer än 40 prestigefyllda projekt i sin portfölj. Philharmonie de Paris, Melbourne Hamer Hall och Changsha Meixihu International Culture & Art Centre är bara några av hans uppdrag. Thomas Scelo har nu flyttat till Malmö för att tillträda sin nya roll på ÅF Ljud & Vibrationer.

“Hos oss kommer Thomas att utveckla erbjudandet inom rumsakustik för scenkonstlokaler, i Norden och framförallt internationellt. Med hans expertis och erfarenhet kommer vi att stärka vårt erbjudande och bredda vårt utbud med avancerad rumsakustik. Detta bekräftar ytterligare den starka marknadsposition vi har och vi är jätteglada för att välkomna Thomas till ÅF Ljud & Vibrationer ”, säger Zlatan Idnert, chef för ÅF Ljud & Vibrationer.

Efter flera år i Oceanien och Asien, har Thomas, som är fransman, nu flyttat tillbaka till Europa. De senaste sju åren har han projekterat 16 scenkonstlokaler såsom konsertsalar, operahus och teatrar över hela Kina. Nu vill han bredda sin horisont och utveckla projekt på nya marknader.

“Som akustiker för scenkonstlokaler, är min uppgift att facilitera möten mellan artister och publik. För mig är det viktigt att inte återskapa gamla prestigefyllda byggnader eller kopiera existerande scenkonstlokaler. För att fortsätta utvecklas inom mitt område, måste varje nytt uppdrag hanteras utifrån den kontext och de akustiska krav som ställs för just det projektet. Det borde inte finnas några identiska scenkonstlokaler i världen och det gör mig ödmjuk och nyfiken på att utforska nya utformningar, material, tekniker och tillvägagångssätt.

Att börja på ÅF Ljud & Vibrationer är ett naturligt nästa steg i min karriär. Jag kan inte leva på gamla meriter och tillsammans med akustikexperterna på ÅF, ser jag fram emot att utveckla den nya generationen av scenkonstlokaler. Modern akustik är en 50 år gammal vetenskap och det finns fortfarande stora möjligheter att utveckla denna disciplin. Akustik är en designdisciplin som stöds av ingenjörskonst.” berättar Thomas Scelo.

ÅF Ljud & Vibrationer är ett ledande kompetenscentra inom rådgivning, design och projektering av akustik, ljud och vibrationer. Hos oss jobbar över 120 hängivna akustikkonsulter med utmaningar inom samhälle, industri, byggnad och produktutveckling.

För mer information, kontakta:
Zlatan Idnert
Tel: 010 505 5059