Vingåkersbo prisas för uppsats om arbetsmiljö

Report this content

Idag offentliggörs vinnarna av arbetsmiljöorganisationen Prevents och AFA Försäkrings pris Utmärkt arbetsmiljöuppsats. En av de två vinnande uppsatserna har skrivits av Vingåkersbon Minke Wersäll tillsammans med studiekamraten och kollegan Ann- Britt Gunnarsson. Deras uppsats handlar om riskbedömningar kopplade till belastningsergonomi på hand och arm. Pristagarna tar emot sina utmärkelser på arbetslivseventet Gilla Jobbet på Stockholmsmässan idag.

– Det finns mycket kvar att studera och forska om inom arbetsmiljö och därför känns det särskilt roligt att vår uppsats får pris. Metoden som vi har utvärderat hjälper till att synliggöra risker för belastningsbesvär innan besvären uppstår. Nu hoppas jag att metoden ökar engagemanget för att förebygga belastningsbesvär hos kvinnor och män innan de har fått besvär, säger Minke Wersäll från Vingåker.

Minke Wersäll och Ann- Britt Gunnarsson har vid sidan av sina arbeten vid Arbetsmiljöverket också studerat Ergonomi och MTO (Människa, Teknik och Organisation) vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. De prisas nu för sin uppsats om utvärdering av riskbedömning med HARM metoden De har studerat HARM-metoden och hur man med den kan bedöma belastning på händer och armar vid manuellt arbete. Av juryns motivering framgår att Minke Wersäll och Ann-Britt Gunnarsson prisas för att resultaten av deras studie i hög grad kommer att vara praktiskt användbar för arbetsmiljöinspektörer och ergonomer inom företagshälsovården.

– Alla tjänar på en bra arbetsmiljö. Genom att uppmärksamma utmärkta uppsatser om arbetsmiljö vill vi visa hur viktigt det är att det bedrivs studier och forskning som gör att vi kan fortsätta att göra framsteg för en bättre arbetsmiljö, säger Anna-Lisa Osvalder, professor vid Chalmers och ordförande i den jury som utsett pristagarna.

Priset Utmärkt arbetsmiljöuppsats ges ut av arbetsmiljöorganisationen Prevent och AFA Försäkring, som båda har Svenskt Näringsliv, LO och PTK som huvudmän. Pristagarna kommer att få utmärkelser och tilldelas var sin Ipad vid Gilla jobbet – arbetslivets mötesplats, på Stockholmsmässan idag den 25 oktober.

Kontakt:
Linda Eriksson, informatör Prevent, 08-402 02 46 eller linda.eriksson@prevent.se
Hans Augustson, AFA Försäkring, 08-696 48 54, hans.augustson@afaforsakring.se
Anna-Lisa Osvalder, juryordförande, 0708-609 578, anna-lisa.osvalder@chalmers.se
Minke Wersäll, pristagare, 070-241 81 23, minke.wersall@av.se