27 miljoner till ny forskning inom medicin, arbetsmiljö och hälsa

AFA Försäkring har beviljat sammanlagt 27 451 498 kronor till elva nya forskningsprojekt inom medicin, arbetsmiljö och hälsa. Bland projekten märks ny behandling av prostatacancer och autoimmuna sjukdomar som MS och ledgångsreumatism,  stress hos skolledare, hälsofrämjande byggarbete och systematisk företagsutveckling för engagemang, delaktighet och arbetsglädje.

Ny behandling av prostatacancer
Strålning och kirurgi mot prostatacancer kan leda till allvarliga biverkningar. Thomas Helleday, Stockholms universitet, får 3 042 000 kronor från AFA Försäkring för att utveckla en metod att döda prostatacancer utan att den friska vävnaden påverkas.

Så samspelar arv och miljö vid ledgångsreumatism och ms
Tomas Ekström vid Karolinska institutet får 4 078 000 kronor från AFA Försäkring för att undersöka länken mellan gener och miljö för två vanliga autoimmuna sjukdomar och varför vissa sjuka svarar på terapier och andra inte.

Stress och organisation i skolan
Lärare och skolledare får allt fler sidouppgifter, men det saknas vetenskapliga undersökningar av hur det påverkar deras arbetsförhållanden. Eva Bejerot, Stockholms universitet, får 2 969 000 kronor från AFA Försäkring för att undersöka detta samband och se om det leder till stress och ohälsa.

Hälsosammare byggjobb
Jan Johansson, Luleå Tekniska universitet, får 2 953 168 kronor i forskningsbidrag från AFA Försäkring för att undersöka varför byggsektorn har så många arbetsskador och ge förslag på vad man kan göra för att nå visionen att byggarbetet ska vara hälsofrämjande. Sambanden med effekter av faktorerna löneformer, planering och ledarskap ska analyseras

Forskare undersöker vad som engagerar på jobbet

Richard Berglund, Swerea IVF AB, får 3 385 000 kronor i forskningsbidrag från AFA Försäkring för att ta reda på vad som får medarbetare att känna engagemang och arbetsglädje.

Behandling av hjärntumörer, förebygga allergiskt kontakteksem och skadefria godsleveranser

Docent Olov Ekwall, Göteborgs universitet, får  2 000 000 kronor för att forska om effektivare behandling av autoimmuna sjukdomar. Bertil Rydenhag, Sahlgrenska Akademin, beviljas 1 500 000 kronor för studie om överlevnad och funktionshinder efter operation av hjärntumörer. Professor Inga-Lill Mårtensson-Bopp, Göteborgs universitet, får 2 560 000 kronor till att undersöka  betydelsen av olika typer av B-celler för uppkomst av ledgångsreumatism. Professor Ann-Therese Karlberg, Göteborgs universitet, beviljas 3 000 000 kronor för att ta fram ny kunskap för att förhindra allergiskt kontakteksem vid arbete med epoxider.

AFA Försäkring har även gett 494 330 kronor till docent Gunnar Bergström, Karolinska Institutet för studier om rehabilitering vid kronisk ryggvärk.  Slutligen så anslår AFA Försäkring 1 470 000 kr till Leif Lanninge TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd , för en studie som ska leda till åtgärder som minskar arbetsskador hos lastbilsförare vid godsleveranser.

Läs mer i bifogade pressmeddelanden och i förteckning över FoU-anslag mars 2011!

Gunnar Bergström, Forskare/docent,  Karolinska Institutet, Inst för folkhälsovetenskap, Avd för interventions- och implementeringsforskning. Tel; 08-52483201, mobil; 070-2420863, E-post: gunnar.bergstrom@ki.se

Eva Bejerot, Docent/forskare, Stockholms universitet – Psykologiska inst, Tel: 08-163803, Mobil: 073-6287272, E-post: eva.bejerot@psychology.su.se

Olov Ekwall, docent, Göteborgs universitet, Inst för medicin – Avd för reumatologi och inflammationsforskning, Tel:  031-3438085, mobil 0709-554594 E-post: olov.ekwall@rheuma.gu.se

Tomas Ekström, professor, Karolinska Institutet, Inst för klinisk neurovetenskap,  Tel: 0851774634, Mobil: 073- 982 3611  E-post: tomas.ekstrom@ki.se