AFA Fastigheter och ByggVesta i nytt samarbete – satsar på gröna hyreslägenheter i stora städer

AFA Fastigheter och ByggVesta inleder ett samarbete i Grön Bostad AB som planerar bygga 3 000 nya hyreslägenheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Västerås under de närmaste fem åren.

AFA Fastigheter och ByggVesta äger 50% var av Grön Bostad AB, som ursprungligen är ett dotterbolag till ByggVesta. I bolaget finns sju enheter som innehåller cirka 900 lägenheter varav cirka 425 lägenheter är under produktion och färdigställs inom det närmaste året. Fastigheterna är belägna i Stockholm, Västerås, Göteborg, Malmö och Linköping där det framgångsrika studentbostadskonceptet Colonia ingår.

Ny VD för Grön Bostad AB blir Rickard Backlund, tidigare koncernchef för Aberdeen Property Investors.

ByggVesta har under de senaste fem åren utvecklat och förvaltat kostnadseffektiva och energisnåla bostäder med rimliga hyror i storstadsregionerna. ByggVesta har utvecklat konceptet Egenvärmehus® som blivit standard i de hus bolaget bygger.

”Samarbetet med AFA Fastigheter kommer att innebära att vi kan öka vår expansionstakt väsentligt.” säger Gunnar Nordfeldt, VD ByggVesta. ”Både AFA Fastigheter och vi är långsiktiga fastighetsägare. ByggVesta vill vara ledande inom miljö och energieffektivitet. Vi är helt fokuserade på att bygga och förvalta moderna hyreslägenheter i storstäderna. Vi vill förstärka vår roll som en betydande aktör på denna marknad.”

”Det finns ett stort behov av nya hyresrätter och studentbostäder i storstäderna som inte tillgodosetts. Genom samarbetet med ByggVesta kan vi kombinera vårt långsiktiga mål att investera i bostäder med att också bidra till samhällsnyttan genom att tillföra nya miljövänliga hyresrätter i marknader med bostadsbrist” säger Tomas Ingemarsson, chef AFA Fastigheter.

Gunnar Nordfeldt, VD ByggVesta, telefon 08-694 07 88
Tomas Ingemarsson, chef AFA Fastigheter, telefon 08-696 40 75

Fakta

ByggVesta har vid utgången av 2011 byggt ca 1300 hyreslägenheter i storstäderna sedan 2006. ByggVestas huvudägare är det Seattlebaserade familjeföretaget Stellar Holdings som ägs av svenskamerikanen Lars Jonsson, Sveriges konsul i Seattle, och hans familj samt Nordfeldt Fastigheter AB.

AFA Fastigheter förvaltar, projekterar och hyr ut kontor, hotell och bostäder – främst i Stockholm med närförort. Fastighetsbeståndet består av cirka 50 fastigheter, cirka 400 000 kvm, till ett värde av drygt 15 miljarder SEK per december 2010. AFA Fastigheter är en del av kapitalförvaltningen på AFA Försäkring.

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.