AFA Försäkring i Almedalen 2010

​AFA Försäkring arrangerar två seminarier under årets Almedalsvecka. Det ena handlar om ny forskning om ett nytt arbetsmiljöproblem - buller i förskolan - och hur man kan lösa dessa problem. Det andra seminariet tar upp framtida utmaningar för socialförsäkringarna och avtalsförsäkringarna i Sverige och EU.

Bullerbyn i verkligheten
Buller i förskolan – från problem till lösning
Både Arbetsmiljöverket och AFA Försäkring har uppmärksammat att arbetsmiljöproblemen hos personalen i förskolan har ökat under senare år. Det handlar om trötthet, stress, ljudkänslighet, hörselnedsättning och tinnitus. AFA Försäkring har därför finansierat ett FoU-projekt om “Buller inom förskolan”  för att få fram praktiskt genomförbara åtgärder mot buller. Resultatet från projektet, som genomförs i samarbete med 17 förskolor i Umeå av Fredrik Sjödin vid Högskolan i Gävle , förväntas få en stor praktisk betydelse vid landets förskolor.
Projektet ingår i AFA Försäkrings FoU-program “Buller i arbetslivet” som avslutas under våren 2011.

Medverkande:
Fredrik Sjödin, doktorand, Högskolan i Gävle, Hans Augustson, chef FoU-beredningen, AFA Försäkring och Michel Normark, chef Analys-och Försäkringsvillkor, AFA Försäkring
Moderator: Lars-Olof Pettersson, Rådhusgruppen City

Tid:  tisdag 6 juli kl.13.30-14.30
Plats: Sankt Hansgatan 41
Lokal: Trädgården

Socialförsäkringar och avtalsförsäkringar – framtida utmaningar i Sverige och EU
De sociala trygghetssystemen utvecklades i en tid när världen såg annorlunda ut. Trycket från bland annat globaliseringen, en åldrande befolkning och en arbetsmarknad i ständig förändring innebär nya utmaningar.

Regeringen har nyligen tillsatt en parlamentarisk kommitté som ska ”överväga förändringar som kan leda till mer hållbara sjuk- och arbetslöshetsförsäkringar”.  De kollektivavtalade försäkringarna är ett viktigt komplement till socialförsäkringarna i Sverige. De är i stor utsträckning unika för Sverige.

Utmaningarna för alla länder inom EU är i stort sett desamma: Hur ska pengarna räcka till välfärden? Hur ska man förhindra att de som har arbetsförmåga blir långtidssjukskrivna och förtidspensionerade och fastnar i ett permanent utanförskap? Hur får man till stånd en effektiv arbetslivsinriktad rehabilitering? Vilket stöd behöver arbetslösa för att snabbt komma tillbaka i arbete?
Vad kan vi i Sverige lära oss av andra länders misstag och framgångar?

Konsulten Oliver Renborg har på uppdrag av AFA Försäkring undersökt och analyserat socialförsäkringarna (sjuk-, arbetsskade- och omställningsförsäkringarna) och avtalsförsäkringarna i vissa länder inom EU. Rapporten kommer att finnas tillgänglig på seminariet.

Medverkande:
Oliver Renborg, konsult, Compassion AB,  som redovisar rapporten ”Socialförsäkringarna inom EU.”
Christer Ågren, vice VD, Svenskt Näringsliv
Per Bardh, avtalssekreterare, LO
Moderator: Lars-Olof Pettersson, Rådhusgruppen City

Tid: Tisdag 6 juli kl.15-16.30
Plats: Sankt Hansgatan 41
Lokal: Trädgården

Rolf Eriksson, pressansvarig, AFA Försäkring, 08-6964816, 0708-939577,
rolf.eriksson@afaforsakring.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt tre miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.