AFA Försäkring i Almedalen 2012

Drivkrafter bakom framgångsrikt arbetsmiljöarbete i stålindustrin och vad som kännetecknar friska arbetsplatser i kommuner och landsting. Det är vad som diskuteras i AFA Försäkrings två seminarier under årets Almedalsvecka. Båda seminarierna äger rum tisdagen den 3 juli på eftermiddagen.

Hälsa och framtid i kommuner och landsting
I forskningsprojektet ”Hälsa och framtid i kommuner och landsting” undersöks vad som utmärker friska arbetsplatser i kommuner och landsting. Finns det skillnader och likheter mot privata verksamheter? Tidigare studier av arbete och organisation har främst varit inriktade på risker i arbetslivet och konsekvenser för individen. Syftet med denna studie däremot är att hitta de organisatoriska faktorer som kännetecknar en frisk enhet inom kommuner och landsting. Dessa ska sedan lyftas fram och bli möjliga att sprida och implementera inom andra organisationer. Vid seminariet diskuterar professor Eva Vingård, tidigare forskning och presenterar nya resultat från studien.

Medverkande:
Eva Vingård,
professor, Arbets-och miljömedicin Uppsala universitet
Caroline Olsson
, ledarskapsstrateg, Sveriges Kommuner och Landsting
Christina Pettersson,
ombudsman, OFR (Offentliganställdas Förhandlingsråd)
Hans Augustson,
avd.chef FoU-beredningen, AFA Försäkring.
Moderator:
Ulf Mårtensson
Tid:
tisdag 3 juli klockan 13:00 - 14:00
Plats:
Wallers terrass, Wallers plats 2

Drivkrafter för bättre arbetsmiljö
Ett pro-aktivt och systematiskt arbetsmiljöarbete minskar och förebygger arbetsskador. Vid seminariet diskuteras drivkrafter och prioriteringar i företags arbetsmiljöarbete och varför detta arbete är viktigt. Vi får ta del av hur SSAB bedriver sitt arbetsmiljöarbete och får veta mer om hur de jobbar och vad de har uppnått. SSAB har i sitt arbete stöd av MIA – informationssystem för arbetsmiljö inom stål-och metallindustrin som har tagits fram av AFA Försäkring i samarbete med parterna inom branschen. Utifrån erfarenheterna från SSAB tar vi tempen på arbetsmiljöarbetet i Sverige genom ett samtal mellan Svenskt Näringsliv och LO. Är parterna nöjda? Finns en samsyn på hur arbetsmiljöarbetet kan förbättras? Hur vill parterna att arbetet ska utvecklas under kommande år?

Medverkande:
Monika Gutén
, personaldirektör, SSAB
Roger Forsberg,
Huvudskyddsombud, SSAB
Christer Ågren,
vice vd, Svenskt Näringsliv
Christina Järnstedt,
Arbetsmiljöansvarig, LO
Maj-Charlotte Wallin
, VD, AFA Försäkring.
Moderator:
Ulf Mårtensson
Tid:
tisdag 3 juli klockan 15:00 - 16:00
Plats:
Wallers terrass, Wallers plats 2

Seminarierna kommer att kunna ses i efterhand på YouTube – www.youtube.com/afaforsakring

Rolf Eriksson, presschef AFA Försäkring, 08-696 48 16, 0708-93 95 77. rolf.eriksson@afaforsakring.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.