AFA Försäkring stolt sponsor av Sveriges landslag i Yrkes-EM

Nu är europamästerskapen i yrkesskicklighet för ungdomar upp till 25 år i full gång. I årets Yrkes-EM, EuroSkills, kommer de tävlande att mäta sina färdigheter i 39 olika yrken. Det svenska yrkeslandslaget sponsras av AFA Försäkring, som ser samarbetet som en betydelsefull del av sitt förebyggande arbetsmiljöarbete.

Under tre dagar mellan den 26–28 september kommer Europas skickligaste ungdomar tävla om vem som är bäst i sin yrkesgren. Sveriges Yrkeslandslag har laddat för fullt under flera lagträffar senaste månaderna, för att lära känna varandra och finslipa sina kompetenser inför stundande EM inom de olika yrkesområdena. 2018 års Yrkes-EM arrangeras i Budapest där 550 ungdomar upp till 25 år är med och tävlar i 39 olika yrken. 28 länder deltar och det svenska yrkeslandslaget består av 32 personer.

Ungas arbetsmiljö och arbetsskador extra viktiga

Johan Ljungqvist är kommunikationsdirektör på AFA Försäkring, som tillsammans med AMF,  är huvudarbetsmiljösponsorer för Yrkeslandslaget. Han är på plats i Budapest för att följa tävlingarna på nära håll. Johan Ljungqvist är imponerad av de svenska representanterna i Yrkeslandslaget och stolt över att AFA Försäkring sponsrar landslaget.

– Förebyggande arbete är viktigt i vår verksamhet. Vi vill stötta goda exempel inom arbetsmiljö. Och ungas arbetsmiljö och arbetsskador tycker vi är extra viktiga. Med det här samarbetet når vi fram till några av de proffsigaste ungdomarna inom sina branscher. De är inte bara skickliga yrkesutövare utan även stora förebilder för många när det gäller arbetsmiljö, säger Johan Ljungqvist.

Fler unga bör ställa krav på arbetsmiljötrygghet

AFA Försäkring arbetar för att skapa trygghet på jobbet för 4,7 miljoner människor genom kollektivavtalade försäkringar. Sedan 2014 stöttar AFA Försäkring Yrkeslandslaget.

– Vi ser samarbetet som en långsiktig möjlighet att nå ut till fler unga när det gäller frågor inom arbetsmiljö och hälsa. Det vore bra om fler unga människor ställer mer krav på trygghet i sin arbetsmiljö och väljer arbetsplatser där det finns ett kollektivavtal som ger dem extra trygghet på jobbet, säger Johan Ljungqvist.

Kontakt AFA Försäkring:
Maria Hjertén Nordin, kommunikationspartner AFA Försäkring: 0708-92 85 97, maria.hjertennordin@afaforsakring.se
Linda Harling, kommunikatör AFA Försäkring: 0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se

Mer info om AFA Försäkrings samarbete med Yrkeslandslaget:
Läs mer om samarbetet på vår webbplats.
Filmad intervju med Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring - klicka här.

Mer info om Yrkes-EM och WorldSkills:
Yrkes-EM:s viktigaste uppgift är att lyfta yrkesutbildning och yrkesskicklighet kopplat till alla de talangfulla och skickliga ungdomar som deltar. Yrkes-EM resulterar också i att både tävlande och experter får en kompetensutveckling i och med förberedelser och genomförande av tävlingen. Det internationella samarbetet bidrar också i sin tur till att kontakter knyts som kan leda till samarbeten under ett helt yrkesliv.

WorldSkills Sweden är ett samarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring och AMF. Utöver dessa parter medverkar även branschorganisationer, yrkesnämnder, myndigheter, skolor och företag aktivt och ekonomiskt i denna angelägna och viktiga satsning. worldskills.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.
www.afaforsakring.se