Bättre säkerhet för maskinförare

AFA Försäkring har anslagit 1 593 000 kr till utveckling av pedagogiska hjälpmedel för säkerhetsutbildning av maskinförare.

Projektet ska först kartlägga de olika riskmoment som maskinförare och de arbetare som vistas i maskinens närhet, till exempel anläggningsarbetare, blir utsatta för. Med kartläggningen som grund ska man utveckla övningar som ska ge förarna större kunskap hur de kan minska risker och undvika olyckor. Övningarna kommer bland annat ske genom träning i simulatorer men de kommer även finnas tillgängliga på webben och i broschyrer.

- En bra och relevant utbildning i säkerhets- och arbetsmiljöfrågor för unga eller oerfarna förare är ett sätt att förebygga skador, säger Mats Otterborn, Maskinentreprenörerna.

Inventering av risker görs av industriforskningsinstitutet JTI i samverkan med branschen. Kartläggning görs även med hjälp av AFA Försäkrings och Arbetsmiljöverkets statistik för arbetsskador samt via intervjuer av maskinförare och –leverantörer. Övningsmaterialet kommer att arbetas fram i samverkan med branschen, JTI, Tenstar AB och Tension Graphics.

Fakta:
Olycksrisker på grund av allmän trafik i anslutning till maskinens arbetsområde, stress och fallolyckor vid i- och urstigning av maskinen tillhör de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterade skador för yrkesgruppen, enligt AFA Försäkrings statistik. Vanligast är fall när föraren stiger i och ur maskinen. Även andra olyckor inträffar som orsakas när man ska lasta, lossa, bära.