Första pris till Suntliv.nu – bäst på nätet inom Information&Service

Suntliv.nu, en webbplats om arbetsmiljö i kommuner och landsting, vann 2011 års Web Service Award i kategorin Information & Service. Juryns motivering: ”Omvandlar innehållet med dess fakta till att bli lättförståelig information. En sund sajt för en sund arbetsplats”.

Det är Sveriges Kommuner och Landsting och de fackliga organisationerna i samverkan som har gett AFA Försäkring i uppdrag att driva webbplatsen suntliv.nu, som har funnits sedan 2002.

- Vi är stolta över förstapriset. AFA Försäkring har drivit webbplatsen suntliv.nu i snart tio år och det är en viktig del av det förebyggande arbete som vi bedriver på uppdrag av parterna i kommun-och landstingssektorn, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör, AFA Försäkring.

- Vi är väldigt glada för att våra läsare i kommuner och landsting är så nöjda med oss. De anställda i vård, omsorg, skola och övriga verksamheter måste ha en bra arbetsmiljö i sitt viktiga arbete - och vi finns till för att stödja och inspirera dem i arbetsmiljöarbetet, säger Cecilia Elander, en av redaktörerna på suntliv.nu.

Övriga tävlande i kategorin Information& Service var ICA-banken, Agria och Norrmejerier.

Motiveringen till finalistplatsen för suntliv.nu var : ”Suntliv.nu är en webbplats med relevant, aktuell och användbar information och nyttiga tips för bland annat fackombud, anställda, ledare och chefer runt om i landet. En sajt med väldigt nöjda besökare, vad gäller både navigering och innehåll. Suntliv.nu har lyckats med att förmedla komplex information till besökarna på ett mycket tydligt och lätt sätt. Sajten inspirerar och väcker nyfikenhet på djupare information. En bra informationskanal för utveckling av arbetsmiljön.”

Tillsammans har 157 000 besökare satt betyg på de olika webbplatsernas innehåll, hur lätt det är att hitta på platserna och hur de är designade. Enligt Pierre Du Rietz, VD för Web Service Award, har konkurrensen hårdnat rejält: ”Ett betyg från besökarna som för tre år sedan räckte för att vinna skulle inte ens räcka till en nominering i år”.

Cecilia Elander, redaktör Suntliv.nu, 08-696 4814, cecilia.elander@afaforsakring.se

Rolf Eriksson, presschef AFA Försäkring, 08-696 48 16, 0708-939577, rolf.eriksson@afaforsakring.se

Suntliv.nu är en webbplats om arbetsmiljö och hälsa för kommuner, landsting, regioner och Pacta företag. Webbplatsen drivs av AFA Försäkring på uppdrag av Sveriges Kommuner och fackliga organisationer i samverkan. www.suntliv.nu

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.