Framgång för projekt Hållbar rehabilitering

Ökad kunskap bidrar till långtidssjukskrivnas återgång till arbetslivet

Team kring den långtidssjukskrivne har bildats i fyra pilotkommuner. Teammedlemmarna har fått ökad kunskap och kompetens bland annat genom utbildning och handledning.

Projekt Hållbar rehabilitering startade hösten 2006. Syftet med projektet är att sprida och utveckla kunskaper för att skapa effektivare rehabiliteringsmetoder för långtidssjuka, förkorta handläggningstiderna och öka det lokala samarbetet. I projektet deltar kommunerna Botkyrka, Haninge, Oxelösund och Västerås samt lokala företrädare för Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och företagshälsovården.

En utbildning i arbetslivsinriktad rehabilitering har gett teammedlemmarna, det vill säga aktörerna runt den sjukskrivne, en gemensam kunskapsbas i rehabilitering. Kursen, som pågick under hösten 2006 och våren 2007, hölls i Karolinska Institutets regi.

Teamen är nu i full gång med rehabiliteringsarbetet kring de långtidssjukskrivna. Teamens uppdrag är att ta fram effektiva metoder för att stödja den sjukskrivne personen.

– Rehabiliteringsprocessen har snabbats på jämfört med tidigare och teamen anser att man lättare kommer åt grundorsakerna till sjukskrivningen, säger Torbjörn Jansson, projektledare Hållbar rehabilitering.

– Nu reflekterar vi i större utsträckning och hittar klokare lösningar och det råder större samsyn mellan de inblandade parterna, säger Malin Semb-Hennings, teamledare för Hållbar rehabilitering i Haninge kommun.

Bakom projektet står Svenska ESF-Rådet, AFA Försäkring, och Karolinska Institutet.

Torbjörn Jansson, projektledare AFA Försäkring, 08-696 48 95, 0708-93 95 85
Ingmar Paulsson, regional enhetschef Svenska ESF-Rådet Stockholms län, 08-457 33 16