Kemiska ämnen i arbetslivet – nytt FoU-program

AFA Försäkring utlyser ett tre-årigt FoU-program om kemiska ämnen i arbetslivet på 16 miljoner kronor. Målsättningen är att öka kunskapen om hur dessa ämnen används och den exponering som förekommer i olika arbetsmiljöer.

I Sverige finns det ca 500 hygieniska gränsvärden för kemiska ämnen i arbetslivet. Vilka halter av dessa ämnen som förekommer är mindre känt och det är oklart var och när olika gränsvärden överskrids. Antalet mätningar av kemiska ämnen i svenskt arbetsliv tycks dessutom minska. Det finns därför en risk att de förebyggande åtgärderna inte blir optimala, eftersom det inte är tillräckligt känt var de höga exponeringarna finns. Exponering för kemiska ämnen i för hög dos kan orsaka många olika typer av sjukdomar. Ibland handlar det om mer kortvarig hög exponering, ibland är det den långa tid som en person utsätts för exponeringen som har betydelse. Det effektivaste sättet att förebygga ohälsa på grund av kemiska ämnen är att se till att de som exponeras utsätts för så låga nivåer som möjligt. FoU- programmets övergripande syfte är att minska exponeringen för kemiska ämnen i arbetslivet. Målsättningen är att öka kunskapen om hur dessa ämnen används och den exponering som förekommer i olika arbetsmiljöer. Det innebär även att skapa underlag för riskbedömning, övervakning och prioritering av åtgärder. - Behovet av ny kunskap och praktisk tillämpning inom området är stort, säger Hans Augustson, avdelningschef FoU-beredningen AFA Försäkring. Det är bakgrunden till att parterna på den privata arbetsmarknaden har tagit initiativet till och anslår medel till detta FoU-program. Programmet inriktas främst på projekt som ökar kunskapen om vilka exponeringar som förekommer och var de förekommer, exponeringens storlek och andra faktorer som är av betydelse för exponeringen för kemiska ämnen. Det innebär att det som utvecklas inom ramen för programmet ska vara praktiskt användbart och kostnadseffektivt för både små och stora företag. Utvecklingen av metoder och system bör därför ta hänsyn till de resurser arbetsplatserna förfogar över, t.ex. företagshälsovården. Läs mer om utlysningen på www.afaforsakring.se