Lennart Andersson ny IT-chef hos AFA Försäkring

Lennart Andersson har tillträtt som ny IT-chef hos AFA Försäkring.

Lennart Andersson, som är 54 år, kommer närmast från Connecta där han arbetade som managementkonsult. Dessförinnan var han IT Director på AstraZeneca placerad i England. Lennart Andersson har i sina tidigare befattningar lett stora IT leveransorganisationer och har under senare år arbetat med att införa sourcingstrategier och genomföra effektiviseringsprogram.

Lennart Andersson kommer att ingå i AFA Försäkrings företagsledning och ersätter förre IT-chefen Bertil Nystedt som avgick med pension den 31 dec 2011.

- I vår strävan att öka kundnytta och effektivisera vår verksamhet har IT en nyckelroll, säger Maj-Charlotte Wallin, VD för AFA Försäkring. Lennart Andersson kommer med sin bakgrund och erfarenhet starkt bidra till detta.

- Jag ser fram emot att fortsätta utveckla AFA Försäkrings IT-verksamhet med fokus på tydlig affärsnytta, säger Lennart Andersson.

Det är mer än fyra miljoner svenskar i privat näringsliv, kommuner och landsting som omfattas av minst en av de kollektivavtalade försäkringar som AFA Försäkring administrerar på uppdrag av arbetsmarknadens parter. Kollektivavtalade försäkringar är en av de vanligaste anställningsförmånerna i Sverige. Alla anställda omfattas på lika villkor och utan hälsoprövning. Avtalsförsäkringarna kompletterar de lagstadgade försäkringarna och ger en extra ekonomisk trygghet vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet.

Verksamheten inom AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte, vilket innebär att utdelning inte lämnas till ägarna.

Bild på Lennart Andersson finns på www.afaforsakring.se/press

Rolf Eriksson, presschef AFA Försäkring, 08-696 48 16, 0708-939577, rolf.eriksson@afaforsakring.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.