Nära 10 miljoner i anslag till åtta forskningsprojekt

AFA Försäkring har beviljat nära 10 miljoner kronor till åtta nya forskningsprojekt.

Företagshälsovård, sjukfrånvaro och arbetsförmåga
Ann-Beth Antonsson, IVL Svenska Miljöinstitutet, får 2 000 000 kronor för att studera företagshälsovårdens insatser för att minska sjukfrånvaron och öka arbetsförmågan ur ett organisationsperspektiv.

Valfrihet och arbetsvillkor i kommunal vård- och omsorg
Hur påverkas arbetsvillkoren när brukarna får större möjlighet att välja handikapp- och äldreomsorg? Docent Annette Thörnquist, Uppsala Universitet, har beviljats 370 000 kronor från AFA Försäkring för att studera detta.

Integrerade ledningssystem
Många företag arbetar idag med ledningssystem för miljö (ISO 14000), kvalitet (ISO 9000) och arbetsmiljö. AFA Försäkring anslår 1 000 000 kronor till Ann-Beth Antonsson, IVL Svenska Miljöinstitutet, för att analysera nyttan med integrerade ledningssystem.

Etik och intressekonflikter hos chefer i hälso- och sjukvården
Chefer inom hälso- och sjukvården ställs ofta inför svåra intressekonflikter, men har inte alltid kompetens för ta hand om det. AFA Försäkring har beviljat 1 700 000 kronor till Jon Ohlsson, Pedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, för att öka chefernas förmåga att hantera intressekonflikter.

Exponering för elekromagnetiska fält i arbetslivet
Professor Mikael Persson, Chalmers Tekniska Högskola, får 2 000 000 kronor för att studera exponering för elektriska och magnetiska fält i arbetslivet. I dagens arbetsliv så exponeras människor för elektriska och magnetiska fält i olika sammanhang genom till exempel mobiltelefoner, basstationer, andra apparater för trådlös kommunikation, plastsvetsar, punktsvetsar och kraftledningar.

Hur farligt är det att arbeta i kyla för byggnadsarbetare?
Forskaren Lage Burström, Umeå universitet, får 1 000 000 kronor av AFA Försäkring för att studera kylans betydelse för utveckling av belastnings- och vibrationsrelaterade besvär bland bygg-och anläggningsarbetare.

Minskad belastning vid arbete med betong
AFA Försäkring anslår 954 000 kr till Romuald Rwamamara, Luleå Tekniska Universitet, för att studera hur man kan minska belastningsergonomiska risker vid arbete med gjutning av betong och armering.

Arbete mot alkohol och droger i VVS-branschen
AFA Försäkring har beviljat 520 000 kr till att ta fram ett handlingsprogram mot alkohol och droger i VVS-branschen.

Pressmeddelandet finns på http://www.afaforsakring.se/WmTemplates/Page.aspx?id=2614