Nytt FoU-program – Byggsektorns arbetsmiljö

AFA Försäkring utlyser ett FoU-program om byggsektorns arbetsmiljö med totalt 6 miljoner kronor. Programmet ska belysa säkerhet, miljö och produktivitet i den svenska byggsektorn

Byggsektorn är en av de största industrisektorerna och sysselsätter i Sverige ca 240 000 anställda och egenföretagare. Bygg- och anläggningsverksamhet representerar också stora och allvarliga arbetsmiljörisker och producerar varje år allvarliga skador, invaliditet och arbetsrelaterade dödsfall.

Det övergripande syftet med FoU-programmet är att

- minska arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro för anställda inom svensk byggsektor
- ta fram praktiska åtgärder och lösningar på byggnadsarbetares arbetsmiljöproblem
- bidra till kunskapsutveckling och användning av säkra arbetsmetoder i byggprocessen

Programmet syftar till att få igång arbetsplatsnära FoU-projekt som har betydelse för byggsektorns arbetsmiljö. Projekten ska ha ett konkret, förebyggande syfte och ta fram praktiska åtgärder och lösningar på de arbetsmiljöproblem som rör anställda och verksamma inom byggsektorns alla områden. Det kan handla om preventions-, interventions- eller andra utvecklingsprojekt drivna av forskare och relevanta arbetsmiljöaktörer.

- Även om betydande framsteg gjorts för att utveckla teknik, skapa säkrare miljö och förbättra normerna inom sektorn så är parterna överens om att det fortfarande är mycket som kan och behöver göras, säger Michel Normark, enhetschef Prevention, AFA Försäkring, Men det är också så att det är få branscher som har bättre förutsättningar att komma tillrätta med skadeproblemen eftersom den är homogen, vilket underlättar samarbete och preventiva insatser.

Fall från höjd vanligt
Enligt AFA Försäkrings statistik så inträffade det 1053 allvarliga arbetsolycksfall i byggbranschen under 2005 och ungefär 40 procent av olyckorna ledde till medicinsk invaliditet. Fall från höjd var den vanligaste skadeorsaken. Mellan 2001 och 2004 har risken att drabbas av ett invalidiserande arbetsolycksfall legat i princip konstant. Preliminära siffror visar att år 2004 inträffade 405 fall.

Hög risk för arbetssjukdomar
Gruppen bygg- betong och anläggningsarbetare drabbas av näst flest arbetssjukdomar jämfört med alla yrkesgrupper. De löper fyra gånger högre risk än genomsnittet att drabbas av en arbetssjukdom. Maskiner som bullrar och skakar kraftigt orsakar många fall av hörselnedsättning och vibrationsskador bland bygg- betong och anläggningsarbetare. Det är även vanligt med sjukdomar i skelettet och rörelseorganen.

Mer information om utlysningen finns på www.afaforsakring.se/foubygg

Sista dag att lämna in ansökan är den 16 mars 2008 kl 24.00.

Fakta om AFA Försäkrings forskningsstöd
År 2006 satsade AFA Försäkring cirka 100 miljoner kronor på forskning, utveckling och kunskapsförmedling. AFA Försäkring stöder FoU-projekt som syftar till att förebygga ohälsa och arbetsskador både inom den privata och offentliga sektorn. Vi ger också stöd för medicinsk forskning samt utveckling av behandlings- och rehabiliteringsmetoder. AFA Försäkring har under åren byggt upp en stor skadedatabas med information om arbetsolyckor och -sjukdomar bland sina försäkrade. Databasen är den primära utgångspunkten när man beslutar vilka projekt som ska få stöd. Det är ägarna, dvs arbetsmarknadens parter som tillsammans beslutar hur anslagen ska fördelas.
Mer information om forskningsstödet finns på www.afaforsakring.se/foustod

För ytterligare information kontakta:
Hans Augustson, enhetschef Forskning, AFA Försäkring, 08- 696 48 54,
hans.augustson@afaforsakring.se

Michel Normark, enhetschef Prevention, AFA Försäkring, 08-696 45 90, 0708-92 85 86,
michel.normark@afaforsakring.se

Rolf Eriksson, pressansvarig Arbete och Hälsa, AFA Försäkring, 08- 696 48 16, 0708-939577,
rolf.eriksson@afaforsakring.se