Pressinbjudan: Strukturerad dialog främjar återgång i arbete vid psykisk ohälsa

Ohälsa i arbetslivet med bland annat stress och fysisk smärta är vanligt förekommande. Att tidigt uppmärksamma varningssignaler på ohälsa bland medarbetarna är av stor betydelse, för att förhindra utveckling av sjukdom och sjukskrivning. Vid ett seminarium på AFA Försäkring den 5 december presenteras forskning om hur en strukturerad dialog mellan arbetsgivare och medarbetare kan främja återgång i arbete vid psykisk ohälsa.

Seminariet handlar om hur man vid stress eller annan ohälsa kan stödja chefen att främja dialogen med medarbetaren och konkret anpassa arbetet. Målet är att främja medarbetarens hälsa för att förhindra sjukskrivning eller komma åter i arbete.

Stora utmaningar och krav ställs på chefer med arbetsmiljöansvar. Therese Eskilsson, medicine doktor och universitetslektor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, Fysioterapi på Umeå universitet presenterar metodstödet Arbetsplatsdialog AD-A som hon tagit fram för att stödja chefer i det förebyggande arbetet.

Det tidigare forskningsprojektet ArbetsplatsDialog vid Arbetsåtergång (ADA+) visade att chefer saknade kunskap och rutiner för att upptäcka varningssignaler men framförallt hur de ska agera när ohälsan upptäcks. ADA+ är en strukturerad dialogmodell som kan användas inom hälso- och sjukvård eller företagshälsa för att involvera arbetsgivaren i en rehabiliteringsprocess. Dialogmodellens tydliga struktur med en konkret skriftlig plan ger stöd till uppföljning av planerade anpassningar vilket stärker personen att återgå i arbete, samt förstärker arbetsgivarens kapacitet att agera för en hållbar process.

Nu har verktyget Arbetsplatsdialog AD-A utarbetats för att arbetsgivare även ska kunna känna igen varningssignaler och sätta in åtgärder när medarbetare drabbas av stress eller annan ohälsa på grund av arbetet. Detta för att förebygga eller förkorta sjukskrivningar.

Dokumentation från seminariet publiceras i efterhand på vår webbplats.

Media hälsas välkomna att närvara vid seminariet

Anmälan för journalister görs till presskommunikatör Linda Harling på linda.harling@afaforsakring.se senast 4 december.
Är du inte journalist men är intresserad av att delta på seminariet, hör av dig till afaseminarier@afaforsakring.se

Tid: Torsdag 5 december kl. 08.30–10.00, frukostmingel från kl. 08.00.
Plats: AFA Försäkring, Klara Södra Kyrkogata 18, Stockholm

Om AFA Försäkring: 9 av 10 är försäkrade genom jobbet. AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se