Rätt kunskaper krävs för att förebygga skador vid städning

Städyrket innebär vissa risker – som är bra att känna till och förebygga. AFA Försäkring vill främja bättre arbetsmiljöer och hälsa i arbetslivet. Med filmserien ”Wake up – Dr West testar yrken” vill man på ett underhållande och lärorikt sätt öka intresset för arbetsmiljöfrågor bland framförallt unga i arbetslivet.

– Efter gymnasiet jobbade jag som städare. Jag var ung och tänkte inte på arbetsmiljö eller att förebygga arbetsskador. Därför känns det extra kul att få testa på att jobba som just städare, säger Samuel West, psykolog, doktor i organisationspsykologi och programledare i den nya webbaserade filmserien ”Wake up – Dr West testar yrken”.

Färsk statistik från AFA Försäkring visar att städare drabbas oftare av arbetsplatsolyckor och är oftare långvarigt sjukskrivna jämfört med andra yrkesgrupper. Men mycket går att förebygga.

Städerska med koll på ergonomin

I filmen undersöker Samuel West ergonomin och hur man använder kemikalier på rätt sätt. Under en arbetsdag följer han med städerskan Zumbulka Jovanovie på det varuhus där hon jobbar som kvalitetsansvarig inom städ.

– Hon har jobbat här i tre år och har stenkoll på ergonomin, säger Samuel West.

Samuel West tycker det är imponerande hur Zumbulka Jovanovie och hennes kollegor tänkt igenom alla arbetsmoment, exakt hur man ska hålla kroppen, vad man ska och vad man inte ska göra för att undvika belastningsskador. Zumbulka Jovanovie visar bland annat vad man ska tänka på när man torkar av bordsytor:

– Stå närmare borden och vänd rakt fram. Man måste alltid tänka på ryggen, säger Zumbulka Jovanovie.

Att städa är ett fysiskt krävande arbete med många repetitiva rörelser som sliter på kroppen. Ett exempel på arbetsuppgifter med riskfaktorer för nacke och axlar inom städning är att jobba med armarna högt över huvudet.

Forskare vid Karolinska Institutet har utvecklat en app som mäter hur belastande ett arbetsmoment är. När Zumbulka Jovanovie testar appen märks det att hon har bra koll på ergonomin.

– Appen är gratis att ladda ner och lätt att använda. Man spänner fast telefonen på armen, aktiverar appen och jobbar i fem minuter, berättar Samuel West.

Kemikalier ett riskområde inom städyrket

Trots egna erfarenheter av städyrket är det inte helt lätt för Samuel West att göra rätt när han ska städa tillsammans med Zumbulka Jovanovie under dagen. När han ska hjälpa henne att städa en toalett blir det snabbt fel. Han använder för mycket spray när han ska städa ett badrum:

– Det är för mycket, det är fel, sprayar man för mycket är det inte bra för kunderna, de kan ha allergi. Man hostar, man kan inte andas, säger Zumbulka Jovanovie.

Enligt forskning stannar 10-15 procent av kemikalierna från sprayerna kvar i luften. En städare kan andas in mängder med kemikalier under en arbetsdag om han eller hon använder mycket rengöringssprayer.

Tips för bättre ergonomi och hantering av kemiska produkter

I ”Wake up – Dr West testar yrken” finns 12 filmer som speglar lika många yrkesområden. Flera av dem innebär exponering för kemikalier och risker kopplade till dessa. Förutom städare så exponeras även frisörer och personer som arbetar med relining och i däckverkstäder för kemiska risker. Filmserien är framtagen med utgångspunkt i den forskning AFA Försäkring finansierar och i statistiken från AFA Försäkrings skadedatabas.

– Konkreta åtgärder som kan förebygga arbetsskador uppmärksammas i filmerna, som vi hoppas ska öka intresset för arbetsmiljöfrågor, särskilt bland unga i arbetslivet., säger Susanna Stymne Airey, chef för FoU och enheten Förebygga på AFA Försäkring.

Här är några tips för bättre ergonomi och hantering av kemiska produkter:

• Undvika att arbeta med armarna i högt läge.
  • Använd appen som mäter hur belastande ett arbetsmoment är.
  • Försök att variera arbetsuppgifterna.
  • Var uppmärksam på risken med kemikalier – använd skyddshandskar vid arbete med rengöringsmedel och städsprejer.

Långa sjukfall och olyckor vanligare bland städare

Yrkesgruppen städare drabbas oftare av arbetsplatsolyckor och är oftare långvarigt sjukskrivna jämfört med andra yrkesgrupper. Det visar färsk statistik i AFA Försäkrings nya rapport ”Arbetsskador och sjukskrivningar bland städare” som släpptes den 9 maj och presenterades av Anna Weigelt, chef för Analysavdelningen hos AFA Försäkring. För den som vill djupdyka i den nya statistiken finns rapporten att ladda ner här

Mer information: Se filmerna och läs mer om förebyggande åtgärder på: afaforsakring.se/forebyggande/wake-up
Länk till filmtrailer

Kontakt: Susanna Stymne Airey, chef FoU-beredningen AFA Försäkring: 08-696 41 60 susanna.stymneairey@afaforsakring.se
Linda Harling, presskommunikatör AFA Försäkring: 0730-96 35 12 linda.harling@afaforsakring.se

Forskningsstöd: AFA Försäkring satsar årligen cirka 150 miljoner kronor på forskning och utveckling som syftar till att förebygga ohälsa och arbetsskador inom både privat näringsliv, kommuner och landsting. Mer information om forskningsstödet finns på www.afaforsakring.se/forskning

Text: Linda Harling, AFA Försäkring

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.
www.afaforsakring.se

Citat

Efter gymnasiet jobbade jag som städare. Jag var ung och tänkte inte på arbetsmiljö eller att förebygga arbetsskador. Därför känns det extra kul att få testa på att jobba som just städare.