Seminarium - Vård i annans hem

Att ge vård och omsorg till människor i deras hem innebär att dagligen arbeta i många olika miljöer. Dessvärre innebär det också en ökad risk för att råka ut för arbetsskador och sjukdomar. AFA Försäkring har därför fått i uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting samt de fackliga organisationerna i samverkan att bedriva preventionsprojektet ”Vård i annans hem”. Välkommen till ett frukostseminarium om projektet den 4 maj kl.9-10.30.

AFA Försäkrings statistik visar att personal inom hemtjänst, personlig assistans, biståndsbedömning och hemsjukvård löper hög risk att drabbas av arbetsrelaterade skador och sjukdomar. AFA Försäkring har därför fått i uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting samt de fackliga organisationerna i samverkan att bedriva preventionsprojektet ”Vård i annans hem”.

Det finns många aspekter på att arbeta med vård och omsorg i annans hem. Alen Fazlic, Arbetsmiljöverket, redogör för arbetsmiljön i hemtjänst och personlig assistans sett ur arbetsmiljölagens perspektiv. Han utgår från rapporten ”Vård och omsorg i ordinärt boende (2009:2)” och erfarenheter från Arbetsmiljöverkets tillsynsarbete.

Eva Berkeryd
, chef Arbetsmiljöutveckling AFA Försäkring, talar om AFA Försäkrings förebyggande verksamhet och uppdraget från SKL och de fackliga parterna.

Lisa Markström
, projektledare för ”Vård i annans hem” redogör för utvecklingsarbetet tillsammans med de sex medverkande organisationerna och det material som arbetas fram i projektet.

I seminariet medverkar även Cajsa Sandberg Mårtensson, AkademikerAlliansen och Mats Stenberg, SKL, som representanter från styrgruppen.

Mer information om ”Vård i annans hem”: http://www.suntliv.nu/Projekt/Vard-i-annans-hem/

Media är välkomna att närvara vid seminariet!
Anmälan senast den 3 maj till Rolf Eriksson, pressansvarig AFA Försäkring, rolf.eriksson@afaforsakring.se

Tid: Onsdagen den 4 maj kl. 09.00-10.30
Vi kommer att servera kaffe och smörgås från kl. 08.30

Plats: Klara Södra Kyrkogata 18, Stockholm, Hörsalen nb

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.