Småföretag får hjälp att bedöma arbetsmiljörisker

Småföretag tycks ha svårare än större företag att upptäcka risker i arbetsmiljön. IVL Svenska Miljöinstitutet får 1,5 miljoner kronor från AFA Försäkring för att hjälpa småföretag inom grafisk industrin och oorganisk ytbehandlingsindustri att bedöma kemiska risker.

Arbetsmiljöverket driver idag kravet att riskbedömning ska göras på arbetsplatserna. Samtidigt tyder verkets inspektioner på att många företag inte gör bedömningar. Det finns också tecken på att de riskbedömningar som trots allt görs på småföretag kan vara otillräckliga. De har inte samma tillgång till expertis som större företag. På grund av begränsad kunskap inser de inte heller när de skulle behöva hjälp utifrån.

- Om riskbedömningar och åtgärder inte genomförs eller de inte håller måttet så faller en stor del av arbetsmiljöarbetet, säger Ann- Beth Antonsson, IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL Svenska Miljöinstitutet ska utvärdera olika typer av metoder för kemisk riskbedömning inom oorganisk ytbehandlingsindustri och grafisk industri för att se vilka som är optimala för små företag. I utvärderingen ska en rad hypoteser testas, såsom att kvaliteten i åtgärderna blir bättre om de baserar på en generell riskbedömning gjord av en expert än om de små företagen gör den själva. En annan hypotes är att om det inte ges råd om åtgärder som enkelt kan anpassas till arbetsplatsen så kommer man i mindre utsträckning vidta åtgärder än om det ges anpassade råd.

I utvärderingen ingår också att samla in synpunkter om hur metoderna uppfattades av företag och vilka faktorer som påverkade deras användning.

- Man kan exempelvis inte rekommendera en metod som ger bra kvalitet men som få använder, om man inte förbättrar metoden så att fler vill använda den, säger Ann- Beth Antonsson, IVL Svenska Miljöinstitutet.