Suntliv.nu: Psykbryt – om vår psykiska ohälsa

Färre människor sliter ut sina kroppar i industrin, istället nöter allt fler sönder själen i det nya tjänstesamhället. I en ny temaserie berättar webbplatsen suntliv.nu om den trend som samhället inte hunnit anpassa sig till.

Tänk dig att du en dag knappt orkar kliva upp ur sängen. Då kan du i de flesta fall inte få mer hjälp än ett recept på antidepressiv medicin och kanske någon veckas sjukskrivning. Men om du har ihållande feber utreds du noga och får behandling från experter.

Hur kan skillnaden vara så stor? Psykisk ohälsa är inte ovanligt, det är ett folkhälsoproblem som har ökat drastiskt de senaste årtiondena. Därför börjar vi vår temaserie med att titta på ohälsan ser ut: Vilka är det som blir sjuka och varför? Vi undersöker också om attityderna till psykisk sjukdom har förändrats. Vi lyfter fram läkarnas bristande möjligheter att ta hand om människor som söker vård och berättar om patienterna som hamnar mellan stolarna – de som varken utreds eller får behandling.

Även arbetslivet brister. Andra veckan pratar vi med en kvinna om hur det var att jobba när hon var psykiskt sjuk. Vi träffar en chef som hjälper sina medarbetare att känna sig viktiga och behövda trots att de inte alltid är på topp.

Sista veckan knyter vi ihop temaserien med att titta på vilken hjälp som finns att få. Bland annat besöker vi framtidens vårdcentral, där man satsar lika mycket resurser på den psykiska hälsan som den fysiska.

Suntliv.nu
är en webbplats om arbetsmiljö och hälsa för kommuner, landsting, regioner och Pacta företag. Webbplatsen drivs av AFA Försäkring på uppdrag av Sveriges Kommuner och fackliga organisationer i samverkan. www.suntliv.nu

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Elander, redaktör suntliv.nu, AFA Försäkring, 08-696 4814

Rolf Eriksson, pressansvarig AFA Försäkring, 08-696 48 16, 0708-93 95 77, rolf.eriksson@afaforsakring.se

AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist och dödsfall. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Vi försäkrar drygt fyra miljoner människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 500 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.