Träna för livet - ny temaserie på www.suntliv.nu

Våra gener vill få oss att ta det lugnt och det ställer till det för nutidsmänniskan. Historiskt har människan behövt röra på sig för att skaffa mat, en trygg sovplats och för att förflytta sig. Men eftersom det också var ont om mat förr har naturen ordnat det så finurligt att vi dessutom är programmerade för att spara energi och inte röra oss i onödan. Det är därför vi så lätt glömmer både nyårslöften och våra dyra gymkort och istället sjunker ned i soffan. Suntliv.nu:s nya temaserie handlar om träning för oss som innerst inne är lite lata. Vi avdramatiserar skammen kring vår bristande träningsdisciplin och ger tips om hur man trots motvilja och tidsbrist kommer igång. Vi undersöker hur vältränad man måste vara för att ha fysisk kapacitet för att klara av sin vardag med både jobb och fritid. Temaserien handlar helt enkelt om träning för vanliga människor som vill må bättre och orka mer. Vi träffar personal från hemtjänsten i Limhamn-Bunkeflo som berättar om hur träning på arbetstid skapat bättre stämning i arbetsgruppen. Vi undersöker också vilka friskvårdsinsatser arbetsgivare bör satsa på för att få friskare medarbetare. Suntliv.nu är en webbplats om arbetsmiljö och hälsa för kommuner, landsting, regioner och Pacta företag. Webbplatsen drivs av AFA Försäkring på uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunal, OFR och SACO. www.suntliv.nu