Verkstan för friskt och tryggt arbetsliv

AFA Försäkring satsar stort på årets Almedalsvecka och för första gången kommer AFA Försäkring, Alecta och AMF att organisera gemensamma aktiviteter under politikerveckan i Almedalen. De tre bolagen ägs av parterna på den svenska arbetsmarknaden och alla arbetar med den kollektivavtalade lösningen. Fokus ligger på att skapa praktisk nytta på svenska arbetsplatser, vilket också speglar sig i programmet för #almedalsverkstan.

– Vi är glada och stolta över att våra tre bolag, som förvaltar kollektivavtalade pensioner och försäkringar för cirka 90 procent av Sveriges arbetande befolkning, samarbetar för att driva frågor om kollektivavtal, socialförsäkring och ett hållbart arbetsliv. Vi hoppas på många besökare i vår almedalsverkstad, där vi tillsammans har ett spännande program utifrån vår gemensamma tro på den kollektivavtalade lösningen, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring.

I en mysig trädgård mitt i Visby på Klosterbrunnsgatan 3 öppnas ”Verkstan för friskt och tryggt arbetsliv” under fyra dagar under Almedalsveckan.

Vem gillar egentligen den svenska modellen?

AFA Försäkrings, Alectas och AMF:s gemensamma seminarium tar sig an hjärtat av den svenska välfärdsstaten – den svenska modellen.

I över 100 år har kollektivavtalen bidragit till trygghet i många av livets skeden. De skyddar vid olyckor, ger ersättning vid sjukdom, täcker upp vid föräldraledighet och stärker ekonomin rejält efter pensionen. Men få känner till hur bra villkoren är. Går det att uppskatta något som man har dålig koll på? Tas förmånerna numera för givna av oss som ärvde dem?

Den svenska modellen bygger på att villkor och förmåner på arbetsmarknaden förhandlas fram av arbetsmarknadens parter, utan att staten lägger sig i. Framgångsrikt? Ja, men är det demokratiskt? Vem företräder alla som står utanför arbetsmarknaden eller är på en arbetsplats utan kollektivavtal? Funkar dagens modell verkligen på framtidens arbetsmarknad? Krävs det större flexibilitet för att attrahera de unga och locka företagare att stanna i Sverige? Behövs det mer eller mindre statlig inblandning? Och framförallt: Har svensken slutat bry sig om den svenska modellen?

Medverkande:
Daniel Suhonen (S), initiativtagare till Reformisterna
Berit Müllerström, Andre vice Ordförande, LO
Carina Lindfelt, avdelningschef Arbetsmarknad, Svenskt Näringsliv
Martin Linder, ordförande, Unionen och PTK
Nima Sanandaji, författare och samhällsanalytiker
Michel Normark, chef partsrelationer och försäkringsvillkor, AFA Försäkring
Camilla Larsson, chef försäkring, AMF
Staffan Ström, pensionsekonom, Alecta
Ulrica Schenström, moderator

Tid: 2 juli kl. 16.00
Plats: Klosterbrunnsgatan 3, Visby
Arrangör: AFA Försäkring, Alecta, AMF

Mycket snack och mycket verkstad i #almedalsverkstan

Utöver AFA Försäkring, Alecta och AMF kommer även andra aktörer att medverka i programmet. Förutom tolv öppna seminarier och aktiviteter i samarbete med aktörer som Prevent, Suntarbetsliv, Svenska Judoförbundet, Gilla jobbet, Myndigheten för arbetsmiljökunskap och Yrkeslandslaget, blir trädgården en plats att träffas på, knyta kontakter eller ta en kopp kaffe.

– Vi är många som samverkar kring förebyggande arbete i arbetslivet. I almedalsverkstan får vi möjlighet att samla olika aktörer och vår verksamhet på ett och samma ställe under flera dagar i Almedalen för att kommunicera vårt samlade arbete för ett frisk och tryggt arbetsliv, säger Johan Ljungqvist.

Det kommer att vara programpunkter i almedalsverkstans trädgård måndag, tisdag, onsdag och halva torsdagen.

Mer info och kontakt:
Mer information om hela programmet finns på www.almedalsverkstan.se
Johan Ljunqvist, kommunikationsdirektör AFA Försäkring: 070-220 05 13, johan.ljungqvist@afaforsakring.se
Caroline Rylander, presschef AFA Försäkring: 070-815 49 05 caroline.rylander@afaforsakring.se
Hannes Hultcrantz, PR-ansvarig Alecta: 0733-10 06 01, hannes.hultcrantz@alecta.se
Peter Wärring, kommunikatör AMF: 070-280 62 38, peter.warring@amf.se

Om AFA Försäkring: 9 av 10 är försäkrade genom jobbet. AFA Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner, landsting och regioner. AFA Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. AFA Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se