Näringsliv, fack, försäkringsbolag och vetenskap i unikt gränsöverskridande hälsosamarbete

Report this content

Idag presenterar försäkringsbolagen AFA och Alecta, tillsammans med representanter för näringslivet och fackliga organisationer en unik satsning på att komma tillrätta med de höga sjuktalen. Totalt investeras 12,75 miljoner kronor i ett forskningsprojekt som ska hitta faktorerna bakom friska företag.

Projektet Hälsa och Framtid ska studera vad som kännetecknar företag med låg respektive hög sjukfrånvaro. - De höga sjuktalen innebär både att folk far illa och en kapitalförstöring som varken samhället eller näringslivet kan bära. Hälsa och Framtid ska ta reda på varför företag med tillsynes samma förutsättningar har olika höga sjuktal. På så sätt kan vi systematiskt få fram friskfaktorer som alla företag dra nytta av för att förbättra arbetsmiljön, produktiviteten och tillväxten, säger projektets ordförande Carl Bennet som tillsammans med AFA och Alecta är initiativtagare till projektet. Forskningen kommer att ledas av Karolinska Institutet tillsammans med Centrum för folkhälsa inom Stockholms Läns Landsting. Det är första gången som AFA och Alecta samarbetar i ett forskningsprojekt. Genom samarbetet får projektet tillgång till de två försäkringsbolagens register som innehåller information om cirka 4,6 miljoner försäkrade. Fakta om Hälsa och Framtid AFA, Alecta, Axel Johnson AB, Carl Bennet AB och AB Volvo satsar 12,75 miljoner kronor i projektet. Bakom projektet står, AFA, Alecta, Axel Johnson AB, Carl Bennet AB, Företagarna, LO, Metall, PTK, Sif, SACO, Svenskt Näringsliv, TCO, Teknikföretagen och AB Volvo. Projektet består av fyra delstudier och löper under två år. Bakgrundsinformation finns på www.alecta.se eller www.afa.se. För mer information, kontakta Carl Bennet, ordförande, 0300-502 00 Magnus Svartengren, professor yrkes- och miljömedicin, Karolinska Institutet och Centrum för folkhälsa, 08-737 36 51, 070-883 32 59 Viveca Urwitz, biträdande ansvarig för Centrum för folkhälsa, Stockholms läns landsting, 08-737 35 07, 070-484 47 25