• AFA/

Sveriges största undersökning om allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro

Den 9 juni presenterar AFA sin årliga rapport om allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro i Sverige. Rapporten är den mest heltäckande i sitt slag. Slutsatserna i årets rapport är många. Bland annat redovisas de farligaste jobben, de vanligaste orsakerna till allvarliga olycksfall, köns- och åldersskillnader samt vilka diagnoser som ligger bakom de långa sjukskrivningarna. Rapporten redogör även för de senaste årens utveckling och för vilka områden som bör prioriteras i framtiden för att skapa ett friskt, säkert och hållbart arbetsliv.

Även representanter för arbetsgivar- och fackförbund inom privat och offentlig sektor är inbjudna att delta vid presentationen. Rapporten bygger på AFA:s skadestatistik. AFA:s försäkringar omfattar drygt tre miljoner människor som har ett kollektivavtal i sin anställning. Det motsvarar en majoritet av den sysselsatta befolkningen. Datum: Onsdag den 9 juni Tid: 9.30 - 11.00 (Kaffe och smörgås serveras från klockan 9.00) Adress: AFA Hörsalen Klara Södra Kyrkogata 18 106 27 Stockholm Vänligen e-posta din anmälan till johanna.sarfati@afa.se Välkommen! För ytterligare information kontakta AFA Arbete och Hälsa: Agneta Östberg Forsell, pressansvarig, 08-696 46 13, 0708-92 85 78 Johanna Sarfati, informatör, 08-696 48 18, 0708-93 95 18 Rolf Eriksson, redaktör, 08-696 48 16, 0708-93 95 77 Besök gärna vår hemsida www.afa.se