Träindustriarbetare har Sveriges farligaste jobb

Träindustriarbetare toppar i år igen listan över Sveriges farligaste jobb. Det konstateras i en rapport från AFA när fyra indikatorer på ohälsa vägts samman. Rapporten visar att träindustriarbetare löper nästan fyra gånger så stor risk jämfört med andra yrkesgrupper att drabbas av en allvarlig arbetsskada eller arbetssjukdom. De löper också åtta gånger så stor risk att drabbas av en invalidiserande skada. I runda tal rör det sig om 24 000 människor som befinner sig i riskzonen – varje dag.

Rapporten baseras på AFA:s skadestatistik. Försäkringarna omfattar totalt drygt tre miljoner människor som är försäkrade genom ett kollektivavtal. Till grund för rapporten ligger AFA:s skadestatistik (TFA och AGS), data som insamlats sedan 1988. Maskinolyckorna ökar Trots de senare årens häftiga debatt om sjukfrånvaro och arbetsmiljö minskar inte antalet och allvarligheten av arbetsskadorna inom träindustrin. Maskiner utvecklas och byggs om och många företag arbetar med att förbättra rutinerna och på andra sätt skapa säkrare arbetsplatser. Trots detta tenderar antalet arbetsskador bland träindustriarbetare att öka. - Eftersom maskiner inom träindustrin till sin karaktär är mycket farliga blir skadorna nästan alltid allvarliga. Därför har branschen tillsammans med AFA prioritera att bygga bort de farligaste momenten, ett arbete vi ska fortsätta med, säger Gunnar Söderberg, vice VD AFA. Högst risk för invaliditet Träindustriarbetare är också den yrkesgrupp som löper högst risk att drabbas av ett invalidiserande arbetsolycksfall; hela åtta gånger högre risk än genomsnittsarbetstagaren. Bara gruppen metallarbetare drabbas av fler fall varje år, en grupp som är dock är avsevärt större till antalet (220 000). Invalidiserande skador drabbar i stort sett samma yrkesgrupper varje år. Årets rapport visar att 14 yrkesgrupper år efter år ligger markant över genomsnittet när det gäller invalidiserande arbetsolycksfall . Gruppen ”träindustriarbetare” omfattar personer inom möbel- och sågverksindustrin samt processoperatörer inom träfiberindustrin, träfiberarbetare, möbelsnickare, maskinoperatörer inom trävaruindustrin och montörer av träprodukter. För ytterligare information kontakta AFA Arbete och Hälsa: Gunnar Söderberg, vice VD AFA, 08-696 46 00, 0708-92 85 70 Agneta Östberg Forsell, pressansvarig, 08-696 46 13, 0708-92 85 78 Michel Normark, avdelningschef Prevention, 08-696 45 90, 0708-92 85 86 Mikael Forsblom, analytiker Prevention, 08-696 45 94, 0708-93 95 70 Elin Klaesson, analytiker Prevention, 08-696 45 65, 0708-93 95 37 1) Träindustriarbetare, gruv- och bergarbete samt stenhuggare, metallarbete, betong- bygg- och anläggningsarbete, livsmedelsarbete, byggnadsträarbetare, brandpersonal, isolerings- och VVS-montörer, pappers- och pappersmassearbetare, murare, poliser och tullbevakningspersonal, yrkesförare, militärt arbete (endast anställda), jordbruks-, skogsbruks- och trädgårdsarbete.