Affärsstrategerna investerar i Netbaby

Affärsstrategerna investerar i Netbaby Affärsstrategerna säljer sitt innehav i Game Design Sweden AB till Netbaby World AB. Köpeskillingen uppgår till 12,5 Mkr och betalningen sker i form av aktier i Netbaby. Samtidigt investerar Affärsstrategerna 4,4 Mkr i Netbaby World AB via en riktad nyemission. Affärsstrategernas ägarandel motsvarar 9 procent av kapitalet i Netbaby World AB. Strukturaffären innebär att Netbaby stärker sin position på marknaden som producent av dataspel. Netbaby World AB är känt för sina gratisspel på www.netbabyworld.com. Game Design Sweden AB är ett av Sveriges ledande datorspelbolag. Samman- slagningen av bolagen gör det nu möjligt för Netbaby World AB att utöka sina enkla och väldesignade Shockwave-spel med långt mer avancerade spellösningar, för såväl Internet och mobiltelefoner som för traditionella spelkonsoler. - Vi tillför hög teknisk kompetens och bidrar med ytterligare spelkunnande till Netbaby Worlds genuina koncept och design, säger Stefan Persson, VD i Game Design. Netbaby World kommer att vidareutvecklas till en ännu mer framgångsrik och extraordinär spelcommunity. Netbaby står inför en intensiv lanseringsfas, med lansering av flertalet nya dataspel och spellösningar för trådlös kommunikation. - Game Designs spel "Kula World", producerat för Sony Playstation, lanserades framgångsrikt i Japan, USA och Europa och vi ser nu fram emot att arbeta i den här kreativa konstellationen. För oss är det också en strategisk möjlighet att bredda vår kompetens inom området, säger Claes- Göran Fridh, VD i Affärsstrategerna AB. För mer information kontakta: Claes-Göran Fridh, VD i Affärsstrategerna, 08-662 40 30 eller cgfridh@astrateg.se Michael Marlow, Netbaby World AB + 46-8-411 54 90, 46-708-911 522, michael@netbabyworld.com Om Netbabyworld 1997 började designbyrån ACNE International att producera dataspel, som blev grunden i Netbaby-konceptet. Konceptet har sedan vidareutvecklats med Nightscape Communications, skaparna av Nöjesguiden/Skandinaviens största ungdomstidning. I april 1999 grundades Netbaby World AB och bolagets spelcommunity Netbabyworld blev aktiv via www.netbabyworld.com. Om Affärsstrategerna Affärsstrategerna i Sverige AB, som är noterade på OM Stockholmsbörsens O- lista, är ett venture capital-bolag som investerar i företag som har potential att bli världsledande nischföretag inom främst IT/Internet, Wireless och Life Science/Medicinsk Teknik. Affärsstrategerna är delägare i 24 bolag: Alpha Helix, Artema, Artimplant, Chemel, Cortree, DataFilm, European Institute of Science, Fingerprint Cards, FreeHand Communication, Goseberg Bruk, InfiniCom, MainBox, Megacon, Mocat, Naty, Netbaby, Radio Design, RS Cordless Technology, Safeplus, Samba Sensors, Skolboken.se, SWATS, Web Update samt Yesitworks.com. Mer information finns på www.astrateg.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/31/20000531BIT00190/bit0002.pdf