AlphaHelix nyemission: 26 Mkr tecknades och aktien noteras i september

Report this content

Bioteknikföretaget AlphaHelix i Uppsala, delägt av Affärsstrategerna, har stängt nyemissionen och totalt tecknades 1912284 aktier, motsvarande 26,2 Mkr, av drygt 300 personer. Nyemissionen och noteringen på AktieTorget var villkorad av att minst 24,5 Mkr tecknades. Första dag för handel under kortnamnet ALPH är beräknad till den 15 september 2006. Affärsstrategerna har tecknat för 12,5 Mkr. Nyemissionen beräknas motsvara 39,6% av antalet aktier och röster i bolaget efter emissionen. Teckningskursen var 13,70 kr per aktie. Bolagets instrument analyserar DNA snabbare och med en högre känslighet än konkurrerande produkter på marknaden. AlphaHelix har utvecklat QuanTyper, avsedd för diagnostik och MegaCycler avsedd för storskalig forskning. Emissionslikviden kommer att användas för att ta fram en förserie av QuanTyper. AlphaHelix slöt i juni ett strategiskt samarbetsavtal med Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA). Avtalet med myndigheten innebär bland annat att AlphaHelix och SVA gemensamt ska ta fram virusanalyser för veterinärt bruk. SVA kommer att utvärdera QuanTyper under hösten och AlphaHelix planerar att marknadsföra det till veterinärmedicinska laboratorier på den internationella marknaden under våren 2007. Vi är mycket nöjda med intresset för AlphaHelix emission och notering med tanke på börsturbulensen sedan prospektet publicerades, säger Claes-Göran Fridh, VD på Affärsstrategerna. För mer information kontakta: Claes-Göran Fridh, VD Affärsstrategerna, telefon 08-545 831 95 eller 0708-66 24 03 Mats Malmqvist, VD AlphaHelix Molecular Diagnostics, telefon 018-57 23 03 eller 0707-70 80 09