Med anledning av den senaste veckans artiklar om Affärsstrategerna och intressebolaget AlphaHelix

Familjen Claes-Göran Fridh har sålt mindre än 5 procent av sitt totala aktieinnehav. Det innebär en försäljning av 610 000 aktier av den totala ägarandelen om drygt 13 miljoner aktier, inklusive konvertibler. Claes-Göran Fridh har personligen inte sålt några aktier alls. På grund av att Affärsstrategerna kommer med sin rapport den 16 februari får medlemmar av familjen Fridh endast sälja aktier före den 15 januari enligt lagen om insiderhandel. Datumet framgår av kvartalsrapporten som publicerades den 27 oktober 2005. Sedvanlig rapportering beträffande försäljningen insändes till Finansinspektionen den 30 december 2005. När familjen Fridh sålde sitt innehav skedde det under två dagar och den totala handeln var under dessa dagar 9,3 miljoner aktier, varav familjen Fridh sålde endast 610 000 aktier. AlphaHelix har ett flertal patent och en lång historik där tidigare ägare har investerat nära 150 miljoner kronor. När dessa ägare drog sig ur bolaget gick Affärsstrategerna år 2003 in och startade om bolaget samt köpte patenten för att rädda tekniken. AlphaHelix kommer i ett senare skede att bemöta kritiken från Smittskyddsinstitutet. Det bör påpekas att Smittskyddsinstitutet inte har arbetat med AlphaHelix maskin/teknik. Statens Veterinärmedicinska Anstalt är det enda referenslaboratorium som har rätt att diagnostisera fågelinfluensan på grund av att det är en djursjukdom. Vad gäller synpunkterna från Panelen för övervakning av finansiell rapportering på Affärsstrategernas redovisning för 2004, så avser de en teoretisk beräkning av skatt som KPMG ej ansåg vara behövlig information med tanke på bolagets skattestatus som investmentbolag och Stockholmsbörsen har beslutat att inte gå vidare med ärendet. Affärsstrategerna har tagit kontakt med Börsens övervakningsenhet med anledning av den senaste tidens skriverier som har medfört snabba kursväxlingar. För ytterligare information kontakta: Claes-Göran Fridh, VD Affärsstrategerna AB, telefon 08-545 831 95 eller 0708-662 403