Samba Sensors ingår distributörsavtal med BIOPAC Systems Inc.

Samba Sensors AB i Göteborg, som till över 90% ägs av Affärsstrategerna, har ingått ett distributörsavtal med BIOPAC Systems Inc. i Kalifornien, USA. Avtalet ger BIOPAC en icke-exklusiv rätt att marknadsföra och sälja Sambas produkter i hela världen.

BIOPAC Systems tillverkar och marknadsför flera produkter för fysiologiska mätningar inriktat mot medicinsk forskning och utbildning. Bolaget har en global försäljnings-organisation bestående av egna säljare, distributörer och återförsäljare med medicinska forskningslaboratorier och universitet som primära kunder. www.biopac.com Samba utvecklar, tillverkar och marknadsför marknadens minsta optiska mikrosensor för mätning av tryck i medicinska applikationer. Sambas produkter säljs idag i första hand till forskningsmarknaden, bestående av enskilda forskare på universitet och sjukhus och den tillämpade forskning som bedrivs inom läkemedelsindustrin. Samba deltar i flera samarbetsprojekt rörande kliniska applikationer. Exempel på tillämpningar, där Sambas unikt små tryckmätare används, är mätning av blodtryck, tryck i urin- och luftvägar, intrakraniellt tryck och tryck i mellankotskiva i ryggraden. Sensorn används ofta i kombination med magnetröntgen (MRI). www.samba.se ”Genom att samarbeta med BIOPAC når vi på ett effektivt sätt ett stort antal nya kunder på forskningsmarknaden och förväntar oss en betydande försäljningsökning”, säger Lennart Nilsson, VD för Samba Sensors AB. För ytterligare information kontakta: Claes-Göran Fridh, VD Affärsstrategerna AB, telefon 08-545 831 95 el. 0708-662 403 Lennart Nilsson, VD Samba Sensors AB, telefon 031-704 91 60 el. 070-653 90 76