Africa Resources: Diamanter större än 6 carat utvunna

Report this content

Africa Resources AB har utvunnit bolagets första diamanter större än 6 carat i projektet i DRC (Demokratiska Republiken Kongo). Bolaget påträffade under de senaste dagarnas sortering bl a 3 diamanter om 6,3, 6,2 samt 5,8 carat. En diamant i rå form (oslipad) om över 6 carat av bra kvalitet har, enligt bolagets lokala partner, ett värde i intervallet 130-180 TSEK.

”Alluvial utvinning är ofta förknippat med mindre diamanter, mellan 0,3-1,0 carat. Dessa fynd visar att det finns större diamanter i området vilket är uppmuntrande inför framtiden. Större stenar är ”turkomponenten” inom alluvial diamantutvinning och en del av det som gör denna verksamhet så spännande. Det går inte att baserat på geologi eller prospektering bedöma hur många, eller när större diamanter påträffas, det är hela tiden en potentiell uppsida i utvinningen.” säger Africa Resources VD Thomas Häggkvist.

De problem relaterade till elsystemet i bolagets maskin, vilka orsakat driftstörningar till och från, verkar nu vara avhjälpta och maskinen har den senaste tiden kunnat köras utan driftstörningar.

Africa Resources i branschmedia:

Africa Resources projekt har tillsammans med den sydafrikanska tillverkaren av bolagets maskin uppmärksammats i sydafrikansk branschmedia den senaste veckan. Se nedan länkar:

• African mining brief online

• African mining market online

• Mining review africa

För ytterligare information kontakta:

Thomas Häggkvist, VD, Africa Resources AB (publ)

Mobnr: +46 70 552 26 22

e-post: thomas.haggkvist@africaresources.se

Africa Resources AB (publ)

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Africa Resources AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 november 2018 kl  08.45.

Africa Resources AB (publ)

Africa Resources AB (publ) fokuserar på prospektering och utvinning av mineraler, främst diamanter i Afrika. Bolagets affärsidé är att med fokus på kostnadseffektivitet, ny teknik samt socialt ansvarstagande kommersialisera afrikanska råvarutillgångar i nära samarbete med lokala partners. Bolagets vision är att vara en aktiv och långsiktig aktör inom utvinning och handel med afrikanska råvaror och naturtillgångar. Bolaget är noterad på NGM Nordic MTF från och med den 31 maj 2018.