Kommuniké från Africa Resources AB (publ) extra bolagsstämma den 3 januari 2019

Report this content

Aktieägarna i Africa Resources AB (publ) höll idag den 3 januari 2019 en extra bolagsstämma i Stockholm. Här följer ett sammandrag av de beslut som fattades på stämman.

1. Beslut om genomförande av företrädesemission

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att genomföra en till 100 % säkerhetsställd nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare innefattande bl.a följande villkor:

• §  Företrädesemissionen omfattarar emission av högst 2 792 529 st nyaaktier.

• §  Rätten att delta i företrädesemissionen skall tillkomma bolagets aktieägare i förhållande till sitt aktieinnehav. Aktieägare kommer att för varje aktie de äger i bolaget på avstämningsdagen erhålla en teckningsrätt. Tre (3) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) ny aktie i bolaget
  • §  Teckningskursen för de aktier som emitteras är bestämd till 3,20 kronor till följd att emissionslikviden före emissionskostnader kommer att uppgå till cirka 8,9 MSEK.
  • §  Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen skall vara den 10 januari 2019. Sista dag för handel i Bolagets aktie med rätt till deltagande med företrädesrätt i företrädesemissionen är den 8 januari 2019. Första dag för handel i bolagets aktie utan rätt till deltagande med företrädesrätt i företrädesemissionen är den 9 januari 2019.
  • §  Teckningsperioden infaller under perioden 17 januari och fram till och med den31 januari 2019
  • §  Företrädesemissionen är garanterad av större aktieägare genom tecknings- och garantiförbindelser.

Motiven för företrädesemissionen har redogjorts i pressrelease kommunicerad den 12 december.Övriga villkor för företrädesemissionen framgår av kallelsen till den extra bolagsstämman som finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Preliminär tidsplan för företrädesemissionen

10 jan 2019                            Avstämningsdag för deltagande i företrädesemission

17 jan – 31 jan 2019               Teckningsperiod för deltagande i företrädesemissionen

17 jan – 29 jan 2019                Handel med teckningsrätter

7 feb 2019                               Preliminärt utfall av företrädesemissionen offentliggörs

2. Beslut om genomförande av kvittningsemission avseende utestående konvertibler

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att det befintliga utestående konvertibla lån som utgavs 2017 om sammanlagt 1 530 000 kronor som förfaller till betalning den 30 december 2018, skall ersättas av en ny konvertibel på samma belopp genom en kvittningsemission riktad till konvertibelinnehavarna med rätt för dem att kvitta konvertibellånet mot nya konvertibler som löper fram till den 30 december 2019 med konverteringskursen 4 kronor per aktie och i övrigt på oförändrade villkor. Övriga villkor för kvittningsemissionen framgår av kallelsen till den extra bolagsstämman som finns tillgänglig på bolagets hemsida

Det noteras att samtliga Konvertibelinnehavare under hand meddelat att de accepterar kvittning mot nya konvertibler.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Häggkvist, VD, Africa Resources AB (publ)

Mobnr: +46 70 552 26 22

e-post: thomas.haggkvist@africaresources.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Africa Resources AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 januari 2019 kl. 11.20.

Africa Resources AB (publ)

Africa Resources AB (publ) fokuserar på prospektering och utvinning av mineraler, främst diamanter i Afrika. Bolagets affärsidé är att med fokus på kostnadseffektivitet, ny teknik samt socialt ansvarstagande kommersialisera afrikanska råvarutillgångar i nära samarbete med lokala partners. Bolagets vision är att vara en aktiv och långsiktig aktör inom utvinning och handel med afrikanska råvaror och naturtillgångar. Bolaget är noterad på NGM Nordic MTF från och med den 31 maj 2018.