ÅF Ladies' Month 2015 blev succé

För andra året i rad arrangerade ÅF kampanjen Ladies’ Month, en aktivitet inom bolagets process för jämställdhet och mångfald, EVEN ODDS. Syftet var att bara skriva nya anställningskontrakt med kvinnor under oktober för att öka antalet kvinnor på företaget.

Kampanjen resulterade i att 67 nya kvinnor anslöt till ÅF, en ökning med 22 procent jämfört med förra årets resultat. Även antalet kvinnor som intresserade sig för ÅF som arbetsgivare ökade under oktober.

– Vi fick en ökning av kvinnliga sökanden med 24 procent under oktober jämfört med förra årets Ladies’ Month. Vi kan också konstatera att Ladies' Month även lockar män till ÅF. Jämställdhet är en viktig aspekt när man väljer arbetsgivare för såväl män som kvinnor, säger Emma Claesson, Kommunikations- och HR direktör på ÅF.

I år testades även ett nytt grepp för att sprida kännedom om kampanjen, låten Curious, som framförs av JosJ, Johanna Sjöberg som förutom sin musikkarriär även pluggar till ingenjör i Lund.

– För ÅF är Ladies’ Month en strategisk åtgärd för att locka fler kvinnor till ÅF. Målet är att vi ska ha 30 procent kvinnor på alla nivåer fram till 2020, och det är en förutsättning för att vi ska fortsätta att vara innovativa och framgångsrika i framtiden, avslutar Nyamko Sabuni, Hållbarhetsdirektör på ÅF.

Se musikvideon här.

Taggar: